KRISTUKSEN JA TEMPPELIN LÄSNÄOLOSTA MORMONIN KIRJASSA

Temppelin pyhiä opetuksia Mormonin kirjassa - osa 1

"Niin, miksei hän näyttäydy tässä maassa yhtä hyvin kuin Jerusalemin maassa?"



Grant Hardy

[Mormonin kirjassa] uuden testamentin evankeliumia - mukaan lukien vuorisaarna - saarnataan ylösnousseen Kristuksen toimesta uudessa maailmassa. Ehkä vieläkin hämmästyttävämpää on Mormonin kirjan väite, että kauan ennen Jeesuksen syntymää oli kristittyjä, joita profeetat olivat opettaneet uskomaan lunastajaan, joka jonain päivänä tulisi maan päälle. Tätä kristillisen sanoman yleismaailmallistamista, asettaen sen näin vilpittömien etsijöiden saataville ennen kristillistä aikaa, laajennetaan edelleen toteamalla, että Jumala on sirotellut useita erillisiä Israelin huoneen sivuhaaroja kautta historian ja ympäri maailmaa.
...
Mormonin kirja tulee aina olemaan vaikea kirja ulkopuolisten luettavaksi. Paitsi että sen kieli on jokseenkin hämmentävää, on samoin sen sävy. Kun Mormon tarjoaa eheän, lyhennetyn version nefiläisten historiasta, hän yksinkertaisesti olettaa, että me hyväksymme hänen kertomuksensa tosiasiana. Hän ei tee tilaa niille, jotka saattavat pitää kirjan kristologiaa tuohon aikaan kuulumattomana ...

*   *   *

Terryl L. Givens

Tämä Kristuksen, Messiaan, keskeisyys asiakirjassa, joka väittää olevansa uuden maailman israelilaisten kirjoittama kuuden vuosisadan aikana ennen Kristusta, jatkuen aina 421 jKr. saakka, on varmasti yksi merkittävimmistä - ja uskaliaimmista - Mormonin kirjan erikoispiirteistä teologisesti. Ei ainoastaan ennakkotieto Kristuksesta - Raamatussa on messiaaniset hetkensä - vaan nimenomaisesti lankeemuksen käsite sekä pelastuksen että pelastajan tarve Mormonin kirjan tavalla opetettuna, puuttuvat luonnollisesti israelilaisesta uskonnosta siinä muodossa kuin sen yleisesti uskotaan olleen olemassa pakkosiirtolaisuuden aikaan.
...
Mormonin kirja yksinkertaisesti sanottuna on, ainakin osittain, esikristillisten kristittyjen historia, jotka 'puhu[vat] Kristuksesta, ... riemuitse[vat] Kristuksessa, ... saarnaa[vat] Kristuksesta, ... profetoi[vat] Kristuksesta' vuosisatoja ennen hänen tulemistaan ​​(2. Nefi 25:26). Tällainen näennäinen anakronismi ei ole kokonaan ristiriidassa varhaiskristillisten perinteiden tai Vanhan ja Uuden testamentin kaanonin kanssa.
...
Mitä esikristillisiin messiaanisiin odotuksiin tulee, kaksi toisen vuosisadan kirkkoisää, Justinos marttyyri ja Irenaeus, sekä keskiaikainen Mehiläisen kirja ja Barukin kirjan luku 4, mainitsevat toistaiseksi tuntemattomia kohtia Jeremian kirjasta, jotka ennustavat yksityiskohtia Messiaan syntymästä, palvelutyöstä ja ylösnousemuksesta (1). Lisäksi useat Kuolleenmeren kääröt paljastavat, että 'ainakin jotkut juutalaiset ​​tuolloin odottivat Messiasta, joka olisi jumalallinen vapahtaja, joka suorittaisi monia ihmetekoja ja joka toisi ylösnousemuksen' (2). Margaret Barker käyttää kanonista ja deuterokanonista sekä rabbiinista ja Qumranin materiaalia väittäessään, että Kristuksen nimikkeet Uudessa testamentissa, 'Jumalan Poika, Herra ja Messias' eivät olleet seurausta ensimmäisten kristittyjen 'luovasta teologisoinnista', vaan olivat jo läsnä 'ensimmäisen vuosisadan Palestiinan odotuksissa ja perinteissä'. He yksinkertaisesti 'sovittivat Jeesuksen osaksi olemassa olevaa uskon mallia' (3).

*   *   *

John W. Welch

Kaikki 3. Nefissä, etenkin Vapahtajan palvelutyö, heijastavat temppeliin liittyviä aiheita ja Herran läsnäoloa kaikkeinpyhimmässä. Aiheet kuten hiljaisuus, ajattomuus, ykseys, syvä kunnioitus ja pyhitys vahvistavat tämän tulkinnan.
...
Kiinnostavaa muinaisessa ajattelussa on, että yksi vanhurskaiden temppeleiden pääasiallisista toiminnoista oli varmistaa maailmankaikkeuden luonnollisen järjestyksen ylläpitäminen. Itse Jerusalemin temppeli rakennettiin merkittävälle kalliolle tai sen lähelle, 'puimatantereen suurelle kalliolle', jolla Kalliomoskeija on nykyään.
Ajatus 'kivestä' joka pidättelee vesiä esiintyy Vanhan testamentin avainkohdissa. Kun Mooses lyö 'kalliota', siitä juoksi paljon vettä. (2 Moos 17:6) Tuhatvuotisessa valtakunnassa vesi tulee kumpuamaan esiin temppelivuoresta, Hesekiel 47:1 mukaan. Joidenkin selitysten mukaan kaikkeinpyhin sijaitsi maailmankaikkeuden peruskiven päällä, jota kutsuttiin Šetiyyah-kallioksi. Tämä kivi, joka edusti pelastuksen kalliota, toimi kuin tulppana, joka piti kurissa syvyyden tuhoavat vedet ja ylhäältä tulvivat rankkasateet.
Ilman temppeliä kaaos pääsisi valloilleen ja hallitsisi, kuten psalmeissa aprikoidaan:
'Herra on kuningas! Mahti on hänen viittanaan, hän on vyöttäytynyt, kietonut vyötäisilleen voiman! Maanpiiri on lujalla perustalla, se ei horju. Sinun valtaistuimesi on luja, se on ollut luja halki aikojen. Sinä olet ollut iäti. Virrat pauhaavat, Herra, virrat pauhaavat kohisten, virrat pauhaavat ja jylisevät. Mahtava on meren aallokko, mahtavampi vaahtopäinen myrsky, mahtavin on korkeuden Herra! Sinun säädöksesi, Herra, ovat lujat ja varmat, pyhänä hohtaa sinun temppelisi ajasta aikaan.' (Psalmi 93)
Tässä valossa voi täydellisemmin ymmärtää, kuinka epätoivoinen askel oli, kun Lakoneuksen ja Nefin oli luovuttava Sarahemlan temppelistä. Ja, totta tosiaan, kun Herra ei ollut temppelissään, äärimmäinen pahuus ja mullistava tuho vallitsi noilla 3 Nefin ensimmäisillä kahdellakymmenellä sivulla.
...
Jeesuksen saapuessa Runsaudenmaahan, Saatana heitettiin ulos, ja pelastuksen kallio oli jälleen heidän keskuudessaan. Käyttäen tätä perinteistä temppelin kuvakieltä perustana ja antamalla sille uuden merkityksen, Jeesus sanoi saarnansa alussa paikalle kokoontuneille nefiläisille: 'Teidän on tehtävä parannus ja otettava kaste minun nimeeni ja tultava pienen lapsen kaltaisiksi, tai te ette mitenkään voi periä Jumalan valtakuntaa. ... tämä on minun oppini, ja jokainen, joka rakentaa tälle, rakentaa minun kalliolleni, eivätkä helvetin portit voita heitä.' (3 Nefi 11: 38-39) Jeesus myös päätti saarnansa vertaukseen tyhmästä miehestä, joka rakensi talonsa hiekalle ja viisaasta miehestä, joka rakensi kalliolle, tuoden mieleen kuvia temppelistä ja sen ikuisesta vakaudesta sateiden ja tulvien tullessa.


Toiseen lainaustekstiin (Givens) sisältyvät numeroidut viitteet:
(1) The sources are given in John A. Tvedtnes, “Jeremiah’s Prophecies of Jesus Christ,” in The Most Correct Book (Salt Lake City: Cornerstone, 1999): 101–02.
(2) John Tvedtnes, “The Messiah, The Book of Mormon, and the Dead Sea Scrolls,” in The Most Correct Book, 343. Tvedtnes cites examples from scrolls 11Q13, 4Q246, and 4Q521 (328–43).
(3) Margaret Barker, The Great Angel: A Study of Israel’s Second God (Louisville: John Knox, 1992), 2. See also her The Older Testament: The Survival of Themes from the Ancient Royal Cult in Sectarian Judaism and Early Christianity (London: SPCK, 1987).


*   *   *

LÄHTEET JA TEKIJÄT

Zamudio, John: Kristus ja nefiläiset (kuva ylinnä). Book of Mormon Central.


Hardy, Grant 2010. Understanding the Book of Mormon: A Reader’s Guide [Mormonin kirjan ymmärtäminen: lukijan opas]. Oxford University Press, New York. 7, 152 Kindle.
Kirja on hankittavissa sivulla Amazon.com


Grant Hardy on historian ja uskonnon tutkimuksen professori ja humanistisen ohjelman johtaja University of North Carolina at Asheville yliopistossa.
Lisätietoja sivulla: https://www.unca.edu/programs/history/faculty-staff/



Givens, Terryl L. 2002: By the Hand of Mormon, The American Scripture that Launched a New World Religion [Mormonin käden kirjoittama: Amerikkalainen pyhä kirjoitus, joka käynnisti uuden maailmanuskonnon]. New York: Oxford University Press, 46-47 Kindle.
Kirja on hankittavissa esim. sivulla Amazon.com


Terryl L. Givens on kirjallisuuden ja uskontotieteen professori Richmondin (Virginia) yliopistossa.
Lisätietoja sivulla http://terrylgivens.com/



Welch, John W. 2010: Seeing Third Nephi as the Holy of Holies of the Book of Mormon (Kolmannen Nefin näkeminen kaikkeinpyhimpänä Mormonin kirjassa), Journal of the Book of Mormon and Other Restoration Scripture 19/1 (2010): s. 40
Artikkeli on saatavissa osoitteessa https://scholarsarchive.byu.edu/jbms/vol19/iss1/6/


John W. Welch on oikeustieteen professori Brigham Youngin yliopiston oikeustieteellisessä J. Reuben Clark tiedekunnassa.
Lisätietoja sivulla https://law.byu.edu/faculty/john-w-welch/

_____________________


Käännökset: RML
Tekstien jälkeen oleva maisemakuva (Pihtšoskordši) on somiste, se ei liity teksteihin