MIKSI NEFILÄISET PYSYIVÄT TELTOISSAAN KUNINGAS BENJAMININ PUHEEN AIKANA?

"Ja he pystyttivät telttansa temppelin ympärille, kukin mies telttansa ovi temppeliin päin, jotta he siten voisivat jäädä telttoihinsa ja kuulla sanat, jotka kuningas Benjamin puhuisi heille"
Moosia 2:6

Walter Rane: Kuningas Benjaminin puhe. Kuvalähde: BMC KnoWhy 80.

Tiedä

Kuningas Benjaminin julistuksen jälkeen hänen kansansa kokoontui kaikkialta Sarahemlan maasta mennäkseen ylös (1) temppelin luo kuullakseen kuninkaansa sanat (Moosia 2:1). Kokoontuessaan perheineen temppelin ympärille, ihmiset pystyttivät telttoja perheilleen, ja suuntasivat jokaisen teltan oven temppelin suuntaan. Väki pysyi telttoissaan kuunnellessaan kuningas Benjaminin puhetta (Moosia 2: 5–6).

Syytä siihen miksi he tekivät nämä asiat, ei selitetä tekstissä. Moosia 2:7 selittää, että kansanjoukko oli niin suuri, että Benjaminin piti rakentaa torni, jotta hänen äänensä saavuttaisi enemmän ihmisiä. Näyttää siltä, että tämä ongelma olisi voitu osittain estää siten, että paikalle kokoontuneet perheet olisivat pystyttäneet telttansa muualle ja kokoontuneet lähemmäksi temppeliä - ilman telttojaan. Miksi heidän piti pysyä teltoissaan?

MAP-tutkijat ovat osoittaneet vakuuttavasti, että tämä kokoontuminen temppelin luo puhetta kuulemaan ei ollut tavanomainen tilaisuus, vaan että kertomus luvuissa Moosia 2–6 muistuttaa läheisesti sitä, mitä tiedämme muinaisista israelilaisista temppeliin liittyvistä pyhiinvaellusfestivaaleista.(2) Yksi tärkeimmistä niiden joukossa, ja yksi, jolla on paljon samankaltaisuuksia kuningas Benjaminin temppelikokouksen kanssa, on lehtimajajuhla (sukkot hepreaksi). Seuraava kaavio kuvaa joitain mielenkiintoisia yhtäläisyyksiä:

AiheVanha testamenttiKuningas Benjaminin puhe
Matka temppeliin (perheen kanssa)5.Moos. 16:1431:10–12Moosia 2:1, 5
Pysyminen majoissa/teltoissa3.Moos. 23:41–442.Moos. 33:81.Kun. 8:55–56Hosea 12:10Moosia 2:5, 6
Korokkeella oleva puhujaNehemia 8:4Moosia 2:7
Uhrit4.Moos. 29:12–342.Moos. 24:5Moosia 2:3
Lain lukeminen ja liiton uudistaminen, käskyt5.Moos. 4:1-9,11–25; 31:11Nehemia 8:1–3, 5Moosia 2:13, 22, 31, 414:6, 304:1–35:1–8
Liiton veren kohdistaminen yleisöön2.Moos. 24:83.Moos. 16:14, 19Moosia 3:114:2
Siunauksia/kirouksia5.Moos. 27:14-26Moosia 2:22, 33
Rituaalinen vastaus, heittäytyminen maahanNehemia 8:6Moosia 4:15:2

Miksi

Jos kuningas Benjaminin puhe Moosian kirjan luvuissa 2–6 tapahtui osana nefiläisten viettämää muinaista israelilaista lehtimajajuhlaa, se selittäisi monia kertomuksessa kuvattuja, Mormonin kirjasta löytyviä elementtejä, mukaan lukien yksityiskohdat, jotka koskevat telttojen pystyttämistä temppelin ympärille ja ihmiset, jotka jäävät niihin kuulemaan kuninkaansa puhetta.

MAP-tutkijat Terrence L. Szink ja John W. Welch kommentoivat tätä seuraavasti:
  • Benjaminin puheesta käy selvästi ilmi, että teltat ovat seremoniallisesti merkittäviä. … Jokaisella oli teltta, ei vain niillä, jotka olivat tulleet kaupungista ja tarvitsivat yöpymispaikkaa. Lisäksi he kaikki pysyivät teltoissaan puheen aikana, varmasti seremoniallisista syistä. Jos heille ei olisi ollut uskonnollisesti ja rituaalisesti tärkeää pysyä teltoissaan, väkijoukko olisi voinut seisoa paljon lähempänä Benjaminia ja pystyä kuulemaan hänen äänensä, välttäen näin tarpeen valmistaa ja levittää hänen sanojensa kirjoitettuja kopioita (ks. Moosia 2: 8). Ilmeisesti Benjamin piti kansalle tärkeämpänä, että he jäivät telttoihinsa, kuin että heidät olisi pantu seisomaan kuuloetäisyydellä puhujasta.(4)
Minerva Teichert: Kuningas Benjaminin puhe. Kuvalähde: JeesuksenKristuksenKirkko.org.

Muinaisia israelilaisia käskettiin rakentamaan seremoniallisia kojuja / telttoja, puun oksista valmistettuja väliaikaisia suojia (ks. 3. Moos. 23:40) osana lehtimajajuhlaa. Kohdan 3. Moos. 23: 42-43 mukaan Herra käski: "asua lehtimajoissa seitsemän päivää, jotta tulevatkin sukupolvet muistaisivat, että minä annoin israelilaisten asua lehtimajoissa, kun toin heidät pois Egyptistä". Herra halusi kansansa muistavan, mitä heidän esi-isänsä olivat käyneet läpi ja kuinka Hän, heidän Jumalansa, oli pelastanut heidät orjuudesta ja kärsimyksistä.

Szink ja Welch selittävät edelleen, koskien nefiläisten kokoontumista: ”Nefiläisille heidän juhlaan liittyvä telttakäytäntönsä on saattanut myös symboloida aikaa, jolloin Lehi ja hänen perheensä olivat "asu[neet] teltassa" (1. Nefi 10:16), sillä Benjamin kutsuu kokoon juhlallisuutensa osittain muistaakseen kansansa omalaatuisuuden, kansan, jonka "Herra Jumala on tuonut pois Jerusalemin maasta" (Moosia 1:11). (5) Muistamisen käsite on avaintekijä liittojen uudistamisessa ja evankeliumin elämisessä, kuten voimme havaita kuningas Benjaminin puheessa, jossa hän puhuu "muistamisesta" viisitoista kertaa.(6)

Liittojemme muistaminen ei ole tärkeää vain kuningas Benjaminille, vaan myös Mormonin kirjalle kokonaisuutena. Yksi kirjassa julkituoduista tarkoituksista, kuten Moroni on kuvannut teoksen otsikkosivulla, on auttaa lukijaa muistamaan "Herran liitot, jottei [häntä] hylätä ikiajoiksi" (MK nimisivu). Aivan kuten israelilaiset ja nefiläiset rakensivat kojuja / telttoja muistuttaakseen itseään siitä, mitä Jumala oli tehnyt heidän esi-isiensä puolesta ja liitoista, jotka hän oli tehnyt heidän kanssaan, samoin meillä on Mormonin kirja, temppeli ja niin monia asioita, jotka voivat toimia muistutuksina myös meille. Kuningas Benjaminin neuvoista voimme oppia, että Herran lupausten "muistaminen" kääntää ajatuksemme ja tekomme hänen puoleensa. Aivan kuten Israelin lapset erämaassa ja nefiläiset luvatussa maassa oppivat - jos ”muistamme” Herran - me voimme löytää suojan elämän myrskyiltä.

Lisätietoa

Terrence L. Szink ja John W. Welch, 1998: “An Ancient Israelite Festival Context,” teoksessa King Benjamin’s Speech: “That Ye May Learn Wisdom” (Provo, UT: FARMS, 1998), 148-223.

John A. Tvedtnes, 1990: “King Benjamin and the Feast of Tabernacles,” teoksessa By Study and Also by Faith: Essays in Honor of Hugh W. Nibley, toim. John M. Lundquist ja Stephen D. Ricks (Salt Lake City: Deseret Book and FARMS, 1990), 2:197-237.

Book of Mormon Central, 2016: “Did Jacob Refer to Ancient Israelite Autumn Festivals?” KnoWhy 32 (12.2.2016).

Viitteet

1.Lisätietoja "ylös" temppelille menemisen merkitsevyydestä, ks. Book of Mormon Central: “Why Does Nephi Always Go Down to the Wilderness and Up to Jerusalem? (1 Nephi 3:4),” KnoWhy 6 (7.1.2016).
2.Jaakobin puheen ja muinaisten israelilaisten syysfestivaalien vertailun osalta, ks. Book of Mormon Central: “Did Jacob Refer to Ancient Israelite Autumn Festivals? (2 Nephi 6:4),” KnoWhy 32 (12.2.2016).
3.Lisätietoa tästä, ks. Book of Mormon Central: “Why Does King Benjamin Emphasize the Blood of Christ? (Mosiah 4:2),” KnoWhy 82 (April 20.4.2016).
4.Terrence L. Szink ja John W. Welc 1998: “An Ancient Israelite Festival Context,” teoksessa King Benjamin’s Speech: “That Ye May Learn Wisdom” (Provo, UT: FARMS, 1998), 148–223, at 186.
5.Szink ja Welch: “An Ancient Israelite Festival Context,” 185–186.
6.Ks. Moosia 1:3, 4, 6, 7, 17; 2:40, 40, 41, 41; 4:11, 28, 30; 5:11, 12; 6:3.