Mormonin kartta - maantieteellisiä piirteitä


John L. Sorenson
Teoksessaan "Mormon's Codex: an ancient American book" (Mormonin koodeksi: muinaisamerikkalainen kirja). Deseret Book, 2013.

Tässä esitettävä malli on professori John L. Sorensonin pitkän tieteellisen työnsä pohjalta rakentama (ks. tarkemmin sivun lopussa oleva selvitys).

Ks. myös sivua MORMONIN KARTTA.

Kartan tekstien suomennoksia on sivulla Mormonin kartta.


Selkeästi puolustettava linja: todennäköisesti joki (Alma 22:32; 50:11; 3 Nefi 3:23).

B
"kapea kulkutie, joka johti meren rantaa pitkin pohjoisenpuoleiseen maahan" (Alma 50:3452:9Mormon 2:29).

C
Huono maareitti pohjoiseen. Näytti siltä, että kannaksen länsipuolella ei ollut mitään käytännöllistä reittiä pohjoiseen rannikolla tai sen lähialueella. (Alma 63:4-8; Helaman 3:3-5,10,14).

D
Sarahemlan kaupunki "maamme sydämessä". Sarahemlan keskeinen maatalousalue (Alma 60:19).

E
Nefin (tai Lehi-Nefin) kaupunki (Moosia 7:1; 11:12; 19:9, 23).

F
Ripliankumin vedet (Eter 15:8).

G
Mormonin vedet, Jerusalemin kaupunki (Moosia 18:4-8, 30; Alma 5:3; 21:1-2; 3Ne 9:7).

H
Hagotin laivanrakennuspaikka (Alma 63:5-8).

J
Läntisen meren rannikko. "joutilaampi osa laamanilaisista eli erämaassa ja he olivat levinneet ... Sarahemlan maan länsipuolelle merenranniklon rajamaille ... rajoittuen merenrannikkoon." (Alma 22:28)

K
Mulekilaisten saapumispaikka (?); Mulekin kaupunki (Alma 51:25-26,28,30,32; 52:2; vrt. Alma 8:7).

L .
Vuoriketju. Melek / vuorten suojassa. Ammonin laamanilaiset pakolaiset, ... joita nefiläiset halusivat suojella kostonhaluisilta veljiltään, sijoitettiin jokilaakson länsipuolelle Melekin maahan (Alma 8:3).

M1
Vuorisola. Läntisen meren rannikolla olevlilla laamanilaisten armeijoilla oli vain kaksi käytännöllistä tapaa päästä maan sisäosien jokialueelle. Yksi oli Ammonihan kaupungin länsipuolella olevan vuoristosolan kautta (Alma 16:2; 25:2; 49:1) Toinen sola sijaitsi jokialueen lounaisessa ääripäässä (Alma 56:31-32)

M2
Vuorisola ks M1.

N
Maan "tärkeimmät osat" (Helaman 1:27) (Alma 2:15,17-20,26).

P
Amnihun kukkula (Alma 2:15). Ylläolevan mukaan Amnihun kukkula ... alkoi nousunsa juuri joen itäpuolelta ja maa sielläpäin jatkoi nousuaan Gideonin...maahan.

Q
Itäinen erämaa. (Alma 43:22-33). Vaikeakulkuinen erämaareitti - - teki tuon esteen kiertämisen suotavammaksi.

R
"Merenrannikon rajamaat" (Alma 50:6-9; Helaman 4:8,10; 5:14-16; 3 Nefi 11:1).

S
"Kapea erämaakaistale". Nefin ylämaat erottuivat Sarahemlan maasta "kapealla erämaakaistaleella", joksi nefiläiset sitä kutsuivat. Päätellen vaikeuksista, joita retkikunnat kohtasivat matkatessaan tämän kaistaleen poikki Sarahemlan ja Nefin välillä, se muodostui karusta vuoristosta (Moosia 9:3; Alma 17:7).

T
Sidonvirran alkulähteet sijaitsivat tuolla kaistaleella (Alma 22:29; 43:22).

U
Nefiläisten-laamanilaisten vuorovaikutuksen vyöhyke. Tämä siirtymä- tai konfliktivyöhykeheijastaa huomattavan hyvin nefiläisiä ja laamanilaisia erottavaa raja-aluetta aikakautena toiselta vuosisadalta eKr neljännelle vuosisadalle jKr, Mormonin kirjan mukaan.

(V)
"Maamme sydän". Sotapäällikkö Moronin viittaus nefiläisten pääkaupunkiin, Sarahemlaan, maamme sydämessä ... turvallisuuden ympäröiminä" on vielä yksi maatieteellinen yksityiskohta (Alma 60:19; vrt Helaman 1:24-27).

(W)
Kumoran kukkula - -. Kukkula, jonka luona jaredilaisten, jotka kutsuivat sitä nimellä Rama, loppu koitti, sekä nefiläisten viimeisen taistelun paikka saman kukkulan luona (he kutsuivat sitä nimellä Kumora) - - (Mormon 6:2-6,11).


Lähde: John L. Sorenson: Mormon's Codex: an ancient American book (Mormonin koodeksi: muinaisamerikkalainen kirja); Deseret Book Company, Salt lake City, Utah; 2013.
Teos on hankittavissa osoitteessa:
https://www.deseretbook.com/product/P5102381.html
"Tämä teos ei ole Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon virallinen julkaisu. Esitetyt näkemykset ovat tekijän vastuulla, eivätkä välttämättä edusta kirkon tai julkaisijan kantaa."
© Deseret Book (mukaanlukien tämä suomennos 22.4.2016).

* * *


John L. Sorenson

Professori Sorenson aloitti antropologian ohjelman Brigham Youngin yliopistossa vuonna 1958. Vuosina 1964-1971 toimi soveltavan antropologian tutkijana yksityisessä tutkimusorganisaatiossa. Vuonna 1971 hän palasi Brigham Yoyngin yliopistoon antropoligisen tiedekunnan professoriksi. Kaikkiaan hän johti BYU:n antropologian ohjelmaa 14 vuotta, jääden eläkkeelle vuonna1986 sydänsairauden vuoksi.Vuodesta 1986 vuoteen 2008 hän teki täysiaikaista tutkimusta ja julkaisuja muinaisen Amerikan sivilisaatiosta ja Mormonin kirjasta Muinaistieteen ja mormonitutkimuksen säätiön (Foundation for Ancient Research and Mormon Studies, FARMS) toimintaan liittyen. Hän oli tiiviisti mukana FARMS:in toiminnassa 28 vuotta, mukaan lukien lähes viisi vuotta Journal of Book of Mormon Studies - lehden (Mormonin kirjan tutkimuksen aikakauslehti) toimittajana. Hän on julkaissut noin 200 kirjaa ja artikkelia, kuten An Ancient American Setting for the Book of Mormon (Mormonin kirjan muinainen amerikkalainen ympäristö) (1985), Transoceanic Culture Contacts between the Old and New Worlds in Pre-Columbian Times: A Comprehensive Annotated Bibliography (Valtameren yli ulottuvat vanhan ja uuden maailman väliset kuttuuriset yhteydet aikana ennen Kolumbusta: laaja-alainen, selityksin varustettu kirjallisuusluettelo) (with Martin Raish 1988), Images of Ancient America: Visualizing Book of Mormon Life (Kuvia muinaisesta Amerikasta: Mormonin kirjan elintapojen havainnollistusta) (1998), Mormon's Map (Mormonin kartta) (2000), World Trade and Biological Exchanges before 1492 (Maailmankauppa ja biologinen vaihdanta ennen vuotta 1492) (with Carl L. Johannessen, 2004) ja Mormon's Codex: an ancient American book (Mormonin koodeksi: muinaisamerikkalainen kirja) (2013).
http://mormonscholarstestify.org/114/john-l-sorenson