JUMALAN PERHEEN PARANTAMISESTA JA EHEYTTÄMISESTÄ



Dale G. Renlund

Koska Jumala käyttää kaikkialla pyhissä kirjoituksissa sairautta vertauskuvana synnistä, on kohtuullista kysyä: ”Kuinka Jeesus Kristus suhtautuu kohdatessaan meidän vertauskuvalliset sairautemme – syntimme?” Onhan Vapahtaja sanonut, ettei Hän ”voi suvaita syntiä vähäisimmässäkään määrin” (OL 1:31), joten kuinka Hän voi katsoa meitä – mehän olemme epätäydellisiä – kavahtamatta kauhusta ja inhosta?

Vastaus on yksinkertainen ja selkeä. Koska Jeesus Kristus on hyvä paimen (ks. Joh. 10:11,14; Alma 5:38; OL 50:4). Hän näkee lampaissaan sairauden tilana, joka vaatii hoitoa, huolenpitoa ja laupeutta. Tämä paimen, meidän hyvä paimenemme, saa iloa nähdessään sairastuneiden lampaidensa etenevän kohti parantumista.

Lähde:
Dale G. Renlund 2017: "Meidän hyvä paimenemme". Yleiskonferenssi, huhtikuu 2017.


Dale G. Renlund on kahdentoista apostolin koorumin jäsen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa.

*   *   *

John W. Welch

Temppeli vihittiin paikaksi, jossa parannetaan mikä tahansa vitsaus tai vaiva (ks. 1 Kun. 8:37), ja monella tapaa Ylimmäisen Papin suuri sovitus Sovituksen päivänä oli “parantamisen riitti”, haavojen parantamiseksi ja elämän palauttamiseksi koko luomakuntaan. Kaikkeinpyhin on hyvänä esimerkkinä eheydestä, hyvinvoinnista ja pahan tai sairauden täydellisestä puuttumisesta. Vanhurskauden Poika todella tuli nefiläisten keskuuteen “parantaminen siivissään” (2.Nefi 25:13) koko työrupeamansa ajan siellä. Kun Jeesus oli lähdössä ensimmäisen nefiläisten luona viettämänsä päivän päätteeksi, ja kun Hän havaitsi miltei uuvuttaneensa ihmiset, heidän kyyneleensä ja vankka uskonsa sekä heidän kiinnittyneet katseensa olivat koskettaneet Häntä syvästi.
Myötätuntoa täynnä Hän kutsui ketä tahansa tai kaikkia heidän sairaitaan ja ahdistettujaan tuotaviksi esiin ja Hän paransi heidät toinen toisensa perään. Muinaiset temppelit usein toimivat parantamisen pyhäkköinä. Herran huone lievitti Aadamin lankeamuksen seuraamuksia, joihin niin usein kuuluu sairaus, vammautuminen, rappio ja murhe.

Lähde:
John W. Welch 2010: Seeing Third Nephi as the Holy of Holies of the Book of Mormon. Journal of the Book of Mormon and Other Scripture 19/1 (2010): 35-55.
Artikkelin suomennos "Kolmannen Nefin näkeminen kaikkeinpyhimpänä Mormonin kirjassa" on tällä sivustolla osoitteessa https://palautuksenajattelijoita.blogspot.com/2019/10/kolmannen-nefin-nakeminen.html.


John W. Welch on oikeustieteen professori Brigham Youngin yliopistossa.

*   *   *


Margaret Barker 

Ikuinen liitto, jota myös kuvataan rauhan ja eheyden liitoksi, on raamatullisen maailmankuvan taustalla. … Luomistapahtuma rakennettiin ja varmistettiin tämän liiton siteillä, ja nämä siteet voitiin katkaista ihmisen synnillä. Liiton siteet liittivät yhteen järjestykseen taivaan ja maan, . … jos liian monta sidosta katkaistiin, koko järjestys luhistui.
- -
Sovituksessa Herra uhrasi rituaalisesti itsensä uudistaakseen ikuisen liiton ja näin parantaakseen luomakunnan. Tämä oli se liitto, joka uudistettiin viimeisellä aterialla.

Lähde:
Margaret Barker: Creation Theology (http://www.margaretbarker.com/Papers/CreationTheology.pdf, 2004) ja Temple Theology (http://www.margaretbarker.com/Temple/default.htm).

Margaret Barker on brittiläinen raamatuntutkija, jumaluusopin tohtori ja temppeliteologian perustaja.

*   *   *

Joseph M. Spencer

... läpi kaikkien pyhien kirjoitusten - minä kuitenkin ensisijaisesti keskityn Jesajaan, Mormonin kirjaan ja apostoli Paavaliin - korostetaan liittoa, joka solmittiin Abrahamin ja hänen jälkeläistensä kanssa ja niin edelleen, mikä liitto hallitsee sitä, miten Jumala työskentelee ihmisten keskuudessa kautta historian. Liittoteologia on sitä, kun selvitetään, millä eri tavoilla eri ihmiset ymmärsivät sitä. Tietenkään ensimmäisellä Mooseksen kirjalla ei ole sama käsitys siitä kuin Jesajalla, ja Paavalilla on tietenkin uudenlainen käsitys. Mormonin kirjalla on jotain muuta sanottavaa siitä. Opin ja liittojen kirja kulkee taas toiseen suuntaan. Ajatuksena on tutkia näitä eri tekstejä ja nähdä, mitä niissä sanotaan siitä, miten Jumala on sitoutunut ihmiskuntaan.
- -
[Mormonin kirjan] nimilehdelläkin sanotaan, että Mormonin kirja kirjoitettiin Israelin jäännökselle, osoittamaan, kuinka suuria asioita Herra on tehnyt sen isien hyväksi - sekä myös juutalaisille ja pakanoille, jotta he saisivat varmuuden siitä, että Jeesus on Kristus. Sen päätarkoitus on keskittyä Abrahamin liittoon ja siihen, miten Mormonin kirja selvittää Abrahamin liiton Jesajan kautta. Jos olemme vakavissamme tuon kirjan suhteen, meidän on oltava vakavissamme Jesajan kirjan suhteen.

Lähde:
"What is Isaiah Doing in the Book of Mormon?", julkaistu 9.11.2016 LDS Perspectives Podcast-sivustolla osoitteessa http://www.ldsperspectives.com/2016/11/03/episode-8-braving-nephis-isaiah/. Haastattelun suomennos on tällä sivustolla osoitteessa https://palautuksenajattelijoita.blogspot.com/2019/10/mita-jesaja-tekee-mormonin-kirjassa-osa.html.


Joseph M. Spencer on apulaisprofessori muinaisten pyhien kirjoitusten yksikössä Brigham Youngin yliopistossa.

*   *   *

Moroni

Katso, minä ilmoitan teille pappeuden profeetta Elian käden kautta ennen Herran suuren ja pelottavan päivän tuloa.
- -
Ja hän istuttaa lasten sydämiin isille annetut lupaukset, ja lasten sydämet kääntyvät heidän isiensä puoleen. Ellei niin tapahtuisi, koko maa hävitettäisiin täysin hänen tullessaan. (vrt. Malakia 3:23-24)
- -
Ja tapahtuu, että jokainen joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuoressa ja Jerusalemissa tulee olemaan pelastus, kuten Herra on sanonut, ja jäännöksessä, jonka Herra tulee kutsumaan. (suomennos Kuningas Jaakon käännöksestä RML - vrt. Joel 3:5)

Lähde:
JS - historia 1: 38-39, 41


Moroni oli muinainen nefiläinen sotilasjohtaja, yksi Mormonin kirjan kirjoittajista ja kirkon perustajan kouluttaja.

*   *   *

Joseph Smith

... maa tuomitaan perikatoon, ellei ole olemassa minkäänlaista yhdistävää sidettä isien ja lasten välillä yhdessä tai toisessa asiassa - ja katso, mikä on tuo asia? Se on kaste kuolleiden puolesta. Sillä me emme voi päästä täydellisyyteen ilman heitä; eivätkä he voi päästä täydellisyyteen ilman meitä.

Lähde:
OL 128:18


Joseph Smith (1805-1844) oli maanviljelijä, kirkon perustaja, pyhien kirjoitusten julkaisija ja profeetta, kaupunki- ja seutusuunnittelija, kunnallisen kaikki ikäryhmät kattavan koulujärjestelmän käynnistäjä toiminta-alueellaan, hyvinvointiyhteiskunnan ja yleisen sosiaaliturvan kokeilija, tasa-arvo-, maahanmuutto-, vähemmistö- ja ihmisoikeusaktivisti, sanomalehden päätoimittaja, pormestari ja presidenttiehdokas.

*   *   *

Krister Stendahl

Muinaisina aikoina ... Jerusalemin temppeli oli paikka, jonne mentiin suorittamaan pyhiä toimintoja, uhreja ja muuta sellaista. Minusta tuntuu, että mormonien kokemus temppelistä on tavallaan palauttanut tuon merkityksen temppeli-sanalle. Ensimmäisen korinttilaiskirjeen luvussa 15 Paavali puhuu niistä, jotka kastattavat itsensä kuolleiden puolesta ja aivan ilmeisesti pitää itsestäänselvyytenä, että oli ihmisiä jotka tekivät niin, eikä hänellä ole mitään valittamista siinä. Nyt mormonien kautta meillä on se jälleen käytäntönä. Se on kaunis asia. Voisin ajatella itseni osallistumassa tällaiseen tekoon, laajentaen siunauksia, jotka ovat tulleet minulle ja Jeesuksen Kristuksen kautta. Tämä on kaunis tapa antaa ikuisen sekoittua ajalliseen - mikä tavallaan on se, mistä kristinuskossa on kyse.

Lähde:
Why Mormons Build Temples. Gospel Media (Myöhempien aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon mediakirjasto) osoitteessa https://www.churchofjesuschrist.org/media-library/video/2010-05-1210-why-mormons-build-temples?lang=eng.


Krister Stendahl (1921-2008) oli jumaluusopin professori ja teologisen koulun dekaani Harvardin yliopistossa. Kotimaassaan Ruotsissa hän oli Ruotsin kirkon Tukholman piispa vuosina 1984-1988.

*   *   *

Matthew L. Bowen

[ks. MK Jaakob 5] ... temppelin työ on Israelin pelastuksen työ "kaikkien kansakuntien" Israeliin sisällyttämisen kautta (ks. Jesaja 2:2 ... OL 58:9; vrt. 1 Nefi 22:3,11). Oikein ymmärrettynä, temppelin työ on Jumalan työtä sen puhtaimmassa merkityksessä ja jossa hänen palvelijansa osallistuvat läheisimmällä tavalla Herran kanssa "sovituksen" työhön - ts. työhön Vapahtajan sovituksen aiotun vaikutuksen toteuttamiseksi. sen täydessä ulottuvuudessa ja laajuudessa..
- -
Ihmiskunnan työn arkkityyppi alusta asti ollut Puutarhapyhäkön - temppelin - "työ".
- -
Aivan kuten viinitarhan Herran perimmäinen tarkoitus on "koota talteen" ja "säilyttää" [sinetöidä] puut ja niiden hedelmät "itselleen", temppelin käytännöllinen tehtävä on saada Herran Jeesuksen Kristuksen nimi "sinetöidyksi" niiden päälle, jotka tulevat vastaanottamaan kaikki sen toimitukset ja siten kaikki sen siunaukset (ks. OL 132: 19).

Lähde:
Matthew L. Bowen 2016: "I have done according to my will": Reading Jacob 5 as a temple text. Teoksessa Stephen D. Ricks ja Donald W. Parry: The Temple: Ancient and Restored. Orem, UT: The Interpreter Foundation ja Salt lake City, UT: Eborn Books.


Matthew L. Bowen on uskontokasvatuksen apulaisprofessori Brigham Youngin yliopistossa Havaijilla. 

*   *   *

George S. Tate

Ympyrä on muinainen ja yleismaailmallinen täydellisyyden symboli. - - Rukouspiirin muodostaminen viittaa eheyteen ja ikuisuuteen, ja osallistujat, jotka ovat vakuuttaneet, että heillä ei ole kielteisiä tunteita piirin muita jäseniä kohtaan (vrt. Matt. 5: 23-24), herättävät esiin yhteisöllistä harmoniaa kollektiivisessa rukouksessa ...
- -
Rukoileminen piirimuodostelmassa voidaan jäljittää moniin varhaiskristillisiin lähteisiin. Esimerkiksi ... osallistujia pyydetään muodostamaan "aivan kuin rengas, pitämällä toisiaan kädestä, [Jeesuksen] seisoessa keskellä" johtamassa rukousta ...Joissakin teksteissä osallistujia vaaditaan valmistautumaan peseytymällä tai sovittamalla ...

Lähde:
George S. Tate: Prayer Circle. Encyclopedia of Mormonism. BYU (https://eom.byu.edu/index.php/Prayer_Circle).


George S. Tate on vertailevan kirjallisuustieteen apulaisprofessori Brigham Youngin yliopistossa.

*   *   *

M. Gawain Wells

... yksinkertaisin vastaus kysymykseen Jeesuksen lapsiin kohdistaman huomion [3. Nefi] syystä on, että hän rakasti heitä ja halusi parantaa heidät. Ehkä Jeesuksen rakastava vastaus kuulijoidensa taholta kohtaamaansa kaipuuseen oli kääntyä haavoittuvimpien puoleen ja siunata heitä - sairaiden ja ahdistettujen, ja lasten. Nuo viattomat olivat joutuneet kokemaan mullistavien tapahtumien aiheuttamat traumat ... mistä heidän vanhempansa eivät juurikaan pystyneet heitä suojelemaan ja joista lapsilla ei ollut vastuun tai ymmärryksen häivääkään. (3. Nefi 8:23)
- -
Mielenterveyden lähtökohdista nämä lapset - ja heidän vanhempansa - olivat todennäköisesti olleet vammautunut väestö, nyt kokien traumanjälkeisen stressihäiriön oireita: masennusta, tunteiden kokemisen vaikeutta ja vaihtoehtoisesti yliherkkyyttä katastrofista muistuttaville äänille, hajuille tai näköhavainnoille, kyvyttömyyttä nukkua levollisesti ja niin edelleen - vaikka Vapahtajan ilmestyminen kansan keskuuteen tapahtuikin vasta joidenkin kuukausien kuluttua tuhosta (vrt. 3. Nefi 8:5 ja 3. Nefi 10:18).
- -
Toistettuaan kolme kertaa, että vain lapsen kaltainen voi päästä lähelle Herraa, ehkäpä hän veti lapset ympärilleen rukoustaan varten havainnollisena osoituksena tästä pyhästä [rukouspiiri]käytännöstä. Rukouksen vaikutus oli ihmeellinen, liian ihmeellinen kuvattavaksi ...  nämä lapset olivat nyt vanhempiensa pienokaisia todellisemmin kuin koskaan ennen ... [ehkäpä] sinetöityinä heihin iankaikkisiksi perheiksi.

Lähde: 
M. Gawain Wells 2005: The Savior and the Children in 3 Nephi. Journal of Book of Mormon Studies 14/1 (2005), 62–73, 129 (https://scholarsarchive.byu.edu/jbms/vol14/iss1/7/).


M. Gawain Wells on kliinisen lapsipsykologian professori Brigham Youngin yliopistossa.

*   *   *

Fiona ja Terryl Givens

Jesajan kohdalla painopiste on: Hän on "kipujen mies, sairauden tuttava ... hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet." Uusi testamentti keskittyy parantamiseen - erityisesti sanalla "pelastaminen", jonka me aina yhdistämme syntiin, mutta alkuperäinen sana on sodzo, joka tarkoittaa parantamista. Jos palaamme alkuperäiseen kreikkaan, näemme, että kussakin tapauksessa Kristus parantaa pikemmin kuin pelastaa. ... Häntä voidaan kutsua nimellä Soter - suuri parantaja. Hän parantaa meidät syntimme suuresta vammasta. Tietenkään se ei ole automaattista - meidän täytyy tulla Hänen luokseen.
- -
Tuskalla on taipumus koota meidät yhteen. Jos meidät kootaan yhteen, voimme luoda Siionin - ja Siion, loppujen lopuksi, on taivas. Tämä on se mitä yritämme luoda, joten painopiste, meidän mielestämme, tulisi olla parantamisessa, ja me uskomme että löydämme tuon parantamisen roolimallin Kristuksessa.

Lähde:
Fiona Givensin haastattelu 1.11.2017: "Kristus joka parantaa"; LDS Perspectives Podcast (http://www.ldsperspectives.com/2017/11/01/jesus-heals-fiona-givens/). Haastattelu koskee teosta Fiona Givens, Terryl Givens 2017: The Christ Who Heals: How God Restored The Truth That Saves Us [Kristus joka parantaa: Kuinka Jumala palautti totuuden, joka pelastaa meidät]; Deseret Book, SLC. Kirja on hankittavissa osoitteissa https://deseretbook.com/p/christ-who-heals-how-god-restored-the-truth-that-saves-us?variant_id=155297-hardcover ja https://www.amazon.com/Christ-Who-Heals-Restored-Truth-ebook/dp/B076CX36YW


Fiona Givens on eläkkeellä oleva kielten opettaja.
Terryl Givens on kirjallisuuden ja uskontotieteen professori Richmondin (Virginia) yliopistossa.

*   *   *

Kuva ylinnä:
Gary Kapp: "Ja Hän paransi heidät kaikki".