LÖYSIKÖ LEHIN RETKIKUNTA HEVOSIA SAAVUTTUAAN LUVATTUUN MAAHAN?


 

Alkuperäinen englanninkielinen artikkeli: 
When Lehi’s Party Arrived in the Land, Did They Find Horses There?
Scripture Central KnoWhy #649 | 17. helmikuuta 2023
Artikkelin tuottaja: Scripture Central
Suomennos on julkaistu alkuperäisen sivuston ylläpitäjän luvalla.


Ja tapahtui, että me havaitsimme lupauksen maassa, matkatessamme erämaassa, että metsissä oli kaikenlaisia eläimiä, sekä lehmiä että härkiä, ja aaseja ja hevosia ja vuohia ja villivuohia ja kaikenlaisia villieläimiä, jotka olivat hyödyksi ihmisille.
1. Nefi 18:25

Tiedä

Kun Lehi ja hänen perheensä saapuivat luvattuun maahan, Nefin kertomuksen mukaan he löysivät ”metsissä kaikenlaisia ​​eläimiä, … aaseja ja hevosia… ja kaikenlaisia ​​eläimiä” (1. Nefi 18:25). Hevosten sisällyttäminen Mormonin kirjaan on aihe, joka on hämmentänyt monia lukijoita jo pitkään, koska tiedemiesten tavanomaisen ajattelun mukaan hevoset kuolivat sukupuuttoon Amerikan mantereella viimeisen jääkauden lopulla (noin 10 000 eaa.). Jotkut ovat käyttäneet tätä ilmeistä ristiriitaa yrittääkseen horjuttaa uskoa Mormonin kirjaan. Toiset ovat kuitenkin esittäneet, että on monia mahdollisuuksia selittää tätä.(1)

Jotkut ovat esimerkiksi ehdottaneet, että termin "hevonen" käyttö on esimerkki siitä, mitä tutkijat kutsuvat "lainan siirroksi" tai "viittauslaajennukseksi", jossa tuttua sanaa käytetään vieraaseen esineeseen tai käsitteeseen.(2) Näin on käynyt usein, kun uudet kulttuurit ovat kohdanneet hevosen sekä vanhassa että uudessa maailmassa.(3) Jotkut tutkijat viittaavat siihen, että jotain vastaavaa saattoi tapahtua, kun Lehin perhe ensimmäisen kerran tutki luvattua maata – toisin sanoen he ovat saattaneet laajentaa "hevonen"-termiä uuteen, tuntemattomaan lajiin.(4) Toiset taas ovat havainneet, että käännös tuottaa joskus anakronismeja [väärään aikakauteen sijoittamisia] tekstiin, ja siksi ehdottavat, että sanat, kuten "hevonen", voivat olla seurausta Mormonin kirjan englanninkielisestä käännöksestä.

Vaikka nämä ovatkin edelleen tärkeitä mahdollisuuksia harkitavaksi, äskettäin Texas Journal of Science -lehdessä julkaistu tutkimus osoittaa, että hevosia on saattanut todellakin olla Amerikassa Mormonin kirjan aikoina.(6) Kansainvälinen tutkijaryhmä, johon kuuluu geologian, biologian ja paleontologian sekä bioarkeologian asiantuntijoita – löysivät kerrostumiin liittyviä näytteitä hevosista ja muusta megafaunasta [suurikokoisista maaeläimistä] Rancho Carabanchelissa, lähellä Cedralia, San Luis Potosíssa, Meksikossa. Paikan kronologian määrittämiseksi jokaisesta kerrostumatasosta tehtiin useita radiohiiliajoituksia kaivauksissa talteenotetusta hiilestä ja muusta orgaanisesta materiaalista. Tärkeää on, että useiden hevosnäytteiden todettiin olevan läheisessä yhteydessä Mormonin kirjan aikoihin päivättyjen hiilimateriaalien kanssa (ks. taulukko).(7)

Pleistoseenin jälkeiset, esikolumbiaaniset ajoitukset, jotka liittyvät hevosjäänteisiin Rancho Carabanchelissa, San Luis Potosíssa, Meksikossa (katso Miller et al. 2022, taulukko)


Tutkijoiden talteenotetuista hevosnäytteistä tekemän analyysin perusteella kaikki esikolumbiaanisista, pleistoseenin (jääkauden) jälkeisistä ympäristöistä kerätyt näytteet kuuluvat joko Equus mexicanus- tai Equus conversidens -lajeihin, jotka molemmat ovat nyt sukupuuttoon kuolleita Pohjois-Amerikan hevoslajeja. Tämä sulkee pois mahdollisuuden, että nämä olisivat itse asiassa espanjalaisen hevosen luita, jotka jollakin tavalla olisivat saastuttaneet alueen alemmat kerrostumat.
Kuvio 3 julkaisussa Miller et al. 2022, joka näyttää hevosluiden stratigrafian ja sijainnin sekä radiohiilellä ajoitetun materiaalin Rancho Carabanchelissa

Tutkimuksen kirjoittajat päättelivät, että "RC:stä [Rancho Carabanchelista] löytämämme Equus-jäänteet useista stratigrafisista kerroksista, joihin kaikkiin liittyvät radiohiiliajoitukset, kaikki kohtuullisessa stratigrafisessa jatkumossa (kuva 3), eikä niissä näy sekoittumista geologisten elementtien välillä, viittaa siihen, että hevoset ovat saattaneet säilyä tällä Meksikon alueella pitkälle klassisen myöhäisen pleistoseenin sukupuuttokauden jälkeen.”(8)

Vaikka tämä on ristiriidassa yleisesti oletetun hevosen sukupuuttoon perustuvan ajoituksen kanssa Amerikassa, se on sopusoinnussa useiden alkuperäiskansojen perinteiden kanssa, jotka väittävät, että heidän kansoillaan oli hevosia ennen espanjalaisten saapumista.(9) Se on myös osa kasvavaa todisteiden joukkoa, jotka viittaavat siihen, että ainakin jotkin hevossaarekkeet säilyivät useita vuosituhansia viimeisen jääkauden päättymisen jälkeen.(10) Esimerkiksi Alaskasta ja Yukonista peräisin olevien muinaisten DNA-näytteiden tutkimukset löysivät hevosen DNA:ta ikiroutakerrostumista ajalta 8600–5700 eaa. 3700 eaa., vastaavasti.(11) Etelämpänä Brasiliassa ja Argentiinassa jotkin hevoset ilmeisesti selvisivät jopa 5000 eaa. saakka.(12)
.
Mesoamerikassa tutkijat ovat pitkään olleet hämmentyneitä hevosen luista, jotka löydettiin keramiikan joukossa Pohjois-Yukatanista.(13) Joidenkin näiden hevosnäytteiden yhteydessä löydetty puuhiili oli radiohiiliajoitettu noin 1840 eaa., ja lisää hevosjäänteitä löydettiin myöhemmistä esikolumbiaanisista kerrostumista.(14) Aiemmin tutkijat ovat herättäneet kysymyksiä alueen stratigrafiasta, mutta äskettäin yksi arkeologipari päätteli, että se mahdollisuus, että hevonen "säilyi elossa myöhemmälle arkaaiselle tai jopa varhaiselle esiklassiselle kaudelle" tulisi ottaa vakavammin: "Koska hevonen säilyi vanhassa maailmassa myös pleistoseenin jälkeiseen aikaan, saattaa olla tarpeen harkita myös sen selviytymistä arkaaiselle ajalle Amerikan trooppisilla alueilla."(15) Uusimmat Meksikosta raportoidut löydöt vahvistavat entisestään tätä mahdollisuutta.

Miksi

Hevospopulaatioiden selviytymisellä Amerikassa paljon viimeisen jääkauden jälkeen on merkittäviä seuraamuksia, jotka heijastuvat useille esikolumbiaanista Amerikan historiaa tutkiville tieteenaloille, "luoden paradigman [ajattelutavan] muutoksen", kuten tämän viimeisimmän tutkimuksen kirjoittajat ovat todenneet. (16) Se, saako tämä uusin todiste aikaan tällaisen muutoksen, ei ole vielä nähtävissä, mutta sen julkaisseet tutkijat ovat kehottaneet muita pitämään tätä mahdollisuutta "kehittyvänä hypoteesina, joka on pikemminkin testattava kuin vain väistettävä".(17)

Vaikka kysymystä ei ole vielä lopullisesti ratkaistu, näiden viimeisimpien havaintojen mahdolliset vaikutukset siihen, miten luemme ja tulkitsemme Mormonin kirjan viittauksia hevosiin ja muihin eläimiin, ovat hyvin huolellisen harkinnan arvoisia. Tässä valossa on erityisen mielenkiintoista verrata näitä uusimpia löytöjä erilaisten Mormonin kirjan hevosia koskevien viittausten ajoituksiin.

Kaksi hevosten jäänteiden läheltä löydetyistä radiohiiliajoituksista on peräisin toisen vuosituhannen puolivälistä eaa., mikä tukee viittausta hevosiin jerediläisten ajalta Eterin kirjassa 9:19.(18) Toinen ajoitus on kuudennella tai viidennellä vuosisadalla eKr., mikä on kronologisesti lähellä Lehin saapumista luvattuun maahan, kun Nefi sanoi näkevänsä siellä hevosia (1. Nefi 18:25), ja Enosin aikaan, jolloin nefiläisillä oli ”monia hevosia” (Enos 1:21). Viimeinen maininta hevosista Mormonin kirjassa tulee Gadiantonin rosvojen piirityksen aikana ensimmäisellä vuosisadalla jaa (3. Nefi 3:22; 4:4; 6:1), ja kaksi radiohiiliajoitusta tukevat hevosten läsnäoloa myös tähän aikaan. Näin ollen, jos nämä havainnot pitävät paikkansa, ne tukevat hevosten olemassaoloa kaikkina ajanjaksoina, joihin Mormonin kirja ne liittää.(19)

Lisäksi voi olla merkittävää, että Mormonin kirjan ajoilta peräisin olevista kerrostumista löydettiin kahta eri tyyppistä Equus-lajia, koska Mormonin kirjassa mainitaan myös aasi, joka sekin kuuluu ns. hevosheimoon (Equidae). Koska E. coversidens on pieni tai keskikokoinen hevonen, ehkä jerediläiset ja nefiläiset kutsuivat sitä aasiksi,(20) kun taas suurempi E. mexicanus oli heidän hevosensa. Rancho Carabanchelin löydöt voivat siksi auttaa selittämään ei ainoastaan yhden, vaan kahden Mormonin kirjassa mainitun eläimen esilläolon.

Kun tiedemiehet ja tutkijat jatkavat tämän kysymyksen tutkimista ja käsittelyä, Mormonin kirjan opiskelijoiden tulisi pysyä avoimina erilaisille selityksille hevosiin kohdistuviin ja muihin vanhan maailman eläimiin kohdistuviin viittauksiin, jotka mainitaan jaredilaisten ja nefiläisten aikakirjoissa. Nämä viimeaikaiset havainnot osoittavat jälleen kerran, miksi on tärkeää pysyä kärsivällisenä ja ennakkoluulottomana, kun arkeologia jatkaa menneisyyden paljastamista sen sijaan, että tekisi hätiköityjä johtopäätöksiä pelkän todisteiden puutteen perusteella. Mormonin kirjan aikoihin sijoittuvien esikolumbiaanisten hevosten mahdollinen löytö on vain yksittäinen tiedonjyvä paljon laajemmassa suuntauksessa vahvistaa todeksi asioita, joita aikoinaan pidettiin anakronismeina Mormonin kirjassa.(21)

Hugh Nibley huomautti kerran: ”Tieteessä ja tutkimuksessa jokainen paradoksi ja poikkeama on todella laaja vihje siitä, että uusi tieto odottaa meitä, jos vain lähdemme sitä etsimään.”(22) Ne, joilla on ollut kärsivällisyyttä lähestyä Kirjan Mormonin viittausta hevosiin juuri tuona laajana vihjeenä nauttivat nyt uudesta tiedosta, joka saattoi viedä Amerikan mantereen historiaa uudelleenkirjoittamisen partaalle.

Lisälukemista

Wade Miller et al., “Post-Pleistocene Horses (Equus) from México,” Texas Journal of Science 74, no. 1 (2022): artikkeli 5.

Wade E. Miller ja Matthew Roper, “Animals in the Book of Mormon,: Challenges and Perspectives,” BYU Studies Quarterly 56, no. 4 (2017): 159–165.

Daniel Johnson, “‘Hard’ Evidence of Ancient American Horses,” BYU Studies Quarterly 54 (2015): 149–179.

1. Ks. Book of Mormon Central, “Why Are Horses Mentioned in the Book of Mormon? (Enos 1:21),” KnoWhy 75 (April 11, 2016).
2. Lawrence B. Kiddle, “Spanish and Portuguese Cattle Terms in Amerindian Languages,” teoksessa Italic and Romance Linguistics Studies in Honor of Ernst Pulgram, toim. Herbert J. Izzo (Amsterdam, NE: John Benjamin’s Publishing, 1980), 273, 285, määritteleen lainansiirron (loanshifting) "nimen antamiseksi eläimelle tutun eläimen mukaan jota puhujat uskovat sen muistuttavan" ja “tutun eläimen liittämiseksi mukaan, kun tämän nimi sovelletaan kulttuuriin sopeutettavaan vieraaseen eläimeen.” Cecil H. Brown, Lexical Acculturation in Native American Languages (New York, NY: Oxford University Press, 1999), 25, 28, määrittelee lainansiirron eri tavalla, mutta käyttää termiä viitteellinen laajennus (referential extension) ilmaisemaan, että "viittaavan tuttua esinettä tai käsitettä tarkoittavan sanan käyttö ulotetaan jossainmäärin samanlaiseksi esiteltyyn esineeseen tai käsitteeseen."
3. Ks. Orly Goldwasser, “What Is a Horse? Lexical Acculturation and Classification in Egyptian, Sumerian, and Nahuatl,” teoksessa Classification from Antiquity to Modern Times: Sources, Methods, and Theories from an Interdisciplinary Perspective, toim. Tanja Pommerening and Walter Bisang (Boston, MA: De Gruyter, 2017), 45–65.
4. Tämä on yksi monista mahdollisuuksista, joita John L. Sorenson esittää teoksessaan An American Setting for the Book of Mormon (Salt Lake City, UT: Deseret Book; Provo, UT: FARMS, 1985), 288–299, esp. 295–296; John L. Sorenson, Mormon’s Codex: An Ancient American Book (Salt Lake City, UT: Deseret Book; Provo, UT: Neal A. Maxwell Institute for Religious Scholarship, 2013), 313–319.
5. Brant A. Gardner, Traditions of the Fathers: The Book of Mormon as History (Salt Lake City, UT: Greg Kofford Books, 2015), 289–300; Brant A. Gardner, “Anachronisms in the Book of Mormon,” teoksessa A Reason for Faith: Navigating LDS Doctrine and Church History, toim. Laura Harris Hales (Salt Lake City, UT: Deseret Book; Provo, UT: Religious Studies Center, Brigham Young University, 2016), 33–43.
6. Wade Miller et al., “Post-Pleistocene Horses (Equus) from México,” Texas Journal of Science 74, no. 1 (2022): artikkeli 5. Tämä tutkimus esiteltiin aikaisemmin konferenssissa Geological Society of America -järjestön konferenssissa vuonna 2021. Ks. Wade Miller et al., “Post-Pleistocene, Pre-Columbian Horses from a Site in San Luis Potosi, Mexico,” Geological Society of America Abstracts and Programs 53, no. 6 (2021).
7. Valitettavasti tutkijat eivät pystyneet saamaan hiiliajoitusta suoraan esikolumbiaanisista hevosluista itsestään, koska kollageenia ei ollut säilynyt riittävästi. Tämä on yleinen haaste muinaisten eläinten jäännösten käsittelyssä. Ks. Terry O’Connor, The Archaeology of Animal Bones (Thrupp, UK: Sutton Publishing, 2000), 23–24.
8. Miller et al., “Post-Pleistocene Horses.”
9. Ks. Yvette Running Horse Collin, “The Relationship Between the Indigenous Peoples of the Americas and the Horse: Deconstructing a Eurocentric Myth” (PhD väitös, University of Alaska—Fairbanks, 2017), 73–101.
10. Suuri osa tästä todistusaineistosta on tiivistetty teoksessa Wade E. Miller, Science and the Book of Mormon: Cureloms, Cumoms, Horses & More (Laguna Niguel, California: KCT & Associates, 2010), 76–83; Daniel Johnson, “‘Hard’ Evidence of Ancient American Horses,” BYU Studies Quarterly 54 (2015): 149–179; Wade E. Miller and Matthew Roper, “Animals in the Book of Mormon: Challenges and Perspectives,” BYU Studies Quarterly 56, no. 4 (2017): 159–165. Vaikkakin vanhempi eikä kaikilta osin ajankohtainen, John L. Sorenson, “Animals in the Book of Mormon: An Annotated Bibliography,” FARMS Report (1992), on myös edelleen käyttökelpoinen.
11. James Haile et al., “Ancient DNA Reveals Late Survival of Mammoth and Horse in Interior Alaska,” Proceedings of the National Academy of Sciences 106, no. 52 (2009); Tyler J. Murchie et al., “Collapse of the Mammoth-Steppe in Central Yukon as Revealed by Ancient Environmental DNA,” Nature Communications 12 (2021): article 7120.
12. Mario Pichardo, “Review of Horses in Paleoindian Sites of the Americas,” Anthropologischer Anzeiger 62, no. 1 (2004): 28.
13. Ks., for esim., Clayton E. Ray, “Pre-Columbian Horses from Yucatan,” Journal of Mammalogy 38, no. 2 (1957): 278. Lisälöydöksiin viitataan teoksessa Sorenson, American Setting, 295, 394n63; Sorenson, Mormon’s Codex, 316–317.
14. Anthony P. Andrews and Fernando Robles Castellanos, “The Paleo-American and Archaic Periods in Yucatan,” teoksessa Pathways to Complexity: A View from the Maya Lowlands, toim. M. Kathryn Brown and George J. Bey III (Gainsville, FL: University Press of Florida, 2018), 25.
15. Andrews and Castellanos, “Paleo-American and Archaic Periods,” 25–26. Arkaainen aika määritellään 8000–2000 eaa. (s. 17), myöhempi arkaainen jakso 2500–2000 eaa. ja varhainen esiklassinen 2000–1500 eaa. (s. 21).
16. Miller et al., “Post-Pleistocene Horses.”
17. Miller et al., “Post-Pleistocene Horses.”
18. Jaredilaisten tarkka kronologia on jokseenkin epämääräinen, mutta John E. Clark, ”Archaeology, Relics, and Book of Mormon Belief”, Journal of Book of Mormon Studies 14, no. 2 (2005): 46, ajoittaa Riplakisin hallituskauden (Eter 10:4) noin. 1200 eaa. Koska hevoset mainitaan Emerin hallituskaudella (Eter 9:15–21) ja Emer oli viisi sukupolvea ennen Riplakisia (Eter 1:24–28), hänen hallituskautensa olisi kohtuullisesti arvioiden noin 1400 eaa. hyvin sopien yhteen kahden tältä ajanjaksolta peräisin olevan radiohiilipäiväyksen kanssa (katso taulukko).
19. Hevoset mainitaan myös kertomuksessa Ammonista ja Lamonista ensimmäisellä vuosisadalla eKr. (Alma 18:9–10, 12; 20:6). Vaikka mikään radiohiiliajoitusta ei liity nimenomaisesti tuohon ajanjaksoon, tästä seuraisi loogisesti, että jos tällä alueella oli hevosia 600-500-luvulla eaa.. ja ne olivat siellä vielä ensimmäisellä-kolmannella vuosisadalla jaa., hevosten on myös täytynyt olla samalla alueella ensimmäisellä vuosisadalla eaa.
20. Ks. 1 Nefi 18:25; Moosia 5:14; 12:5; Eter 9:19.
21. Ks. John E. Clark, “Archaeological Trends and Book of Mormon Origins,” teoksessa The Worlds of Joseph Smith: A Bicentennial Congress, toim. John W. Welch (Provo, UT: BYU Press, 2006), 83–104; Matt Roper ja Kirk Magleby, “Time Vindicates the Prophet” (puhe, 2019 FAIR-konferenssissa, elokuussa 2019).
22. Hugh Nibley, Lehi in the Desert/The World of the Jaredites/There Were Jaredites (Salt Lake City, UT: Deseret Book; Provo, UT: FARMS, 1988), 365–366.