MIKSI MORONI LUOVUTTI LEVYT 22. SYYSKUUTA?

Mormonin kirjan tapaan



Alkuperäinen artikkeli:
BMC Team: Why Did Moroni Deliver the Plates on September 22?KnoWhy #193 (22.9.2016), https://knowhy.bookofmormoncentral.org/content/why-did-moroni-deliver-the-plates-on-september-22.
Tämä artikkeli on suomennettu ja julkaistu Book of Mormon Central -sivuston julkaisijan luvalla.

"Vihdoin tuli levyjen - - saamisen aika. Syyskuun kahdentenakymmenentenäkahdentena päivänä tuhatkahdeksansataakaksikymmentäseitsemän, mentyäni kuten aina taas vuoden kuluttua paikalle, jossa ne olivat talletettuina, sama taivaallinen sanansaattaja antoi ne minulle"


Joseph koulutuksessa. Kuvaleike videosta: "Moroni Invites All to Come unto Christ"

Tiedä

Mormonin kirjan esiintulo kätköpaikastaan alkoi 21. syyskuuta 1823. Sinä yönä enkeli Moroni ilmestyi nuorelle Joseph Smithille ja kertoi hänelle, että ”Jumalalla oli [hänelle] työ tehtäväksi” (Joseph Smith - Historia 1:33). Tuohon työhön sisältyisi tehtävä kääntää ”kirja, kultalevyihin kirjoitettu, joka kertoi tämän mantereen muinaisista asukkaista” - teos, jonka tunnemme nykyisin Mormonin kirjana (jae 34). Seuraavana päivänä, 22. syyskuuta, Joseph meni kukkulalle ja ”yritti ottaa [levyt] esiin”, mutta Moroni kielsi sen, ja muistutti häntä siitä, että ”niiden julki tuomisen aika [ei] ollut vielä tullut”. Josephin oli odotettava vielä "neljän vuoden [aika] tuosta hetkestä;", mutta hänen "piti tulla tuolle paikalle tasan yhden vuoden kuluttua tuosta hetkestä" ja palata joka vuosi, "kunnes tulisi aika saada levyt". 1:53).

Juutalaisen juhlakalenterin havainnollistuksia (näppää kuvaa ja suurenna): Kuvalähde vas. "Vanha Testamentti osa 2 oppilaan kirja", Kirkon koululaitos, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko; oik. "Uskonto ilmiönä ja Lähi-idän uskonnot" kurssiaineisto, Leppävirran lukio, peda.net. 

Moronin vuotuiset vierailut tapahtuivat yleensä israelilaisten elonkorjuujuhlakauden aikaan. Ensimmäinen vierailu 21. syyskuuta 1823 osui saman vuoden lehtimajanjuhlan vieton ajankohtaan. Vuonna 1824 22. syyskuuta oli juutalaisen uudenvuoden (roš hašana) aatto ja syksyn juhlakauden alku. Vuonna 1825 22. syyskuuta oli juuri jom kippur (sovituspäivä). Vuonna 1826 roš hašana oli 2. lokakuuta, joten mikään juutalaisista juhlapäivistä ei osunut 22.9. kohdalle. Vuonna 1827, kun Moroni toimitti lopulta levyt Josephille (Joseph Smith - historia 1:59), hänen ajoituksensa 22. syyskuuta osui täsmälleen roš hašanan kohdalle, joka tunnetaan myös pasuunansoiton juhlana.

Sadonkorjuu. Kuvaleike videosta "Understanding Rosh Hashanah".

Tämä tärkeä jokaisen syksyn juhlakausiperinne ulottuu muinaisen Israelin päiviin (3. Moos. 23), ja tutkijat ovat löytäneet laajaa näyttöä sen noudattamisesta Mormonin kirjassa (BMC 2016). Ajan myötä monet keskeiset aihepiirit liitettiin uudenvuoden juhlaan ja yleisemminkin sadonkorjuujuhliin. Lenet Hadley Read selitti:
"Pasuunansoiton juhla merkitsee Israelin viimeisen sadonkorjuun aikaa, Jumalan kanssa tehtyjen liittojen muistopäivää, ilmoituksen tai totuuden julistamista, ja valmistautumista Jumalan pyhimpiin aikoihin, joihin lukeutuu myös messiaaninen aikakausi" (Read 1993).
Muita aihepiirejä ovat esimerkiksi juhlalliset kehotukset ja varoitukset, liittojen tekeminen, muistaminen, uhraaminen, profetoiminen, uusi alku ja Jumalan puuttuminen historian kulkuun.(Szink).

Šofar. Kuvaleike videosta "Understanding Rosh Hashanah".

Miksi
 
Vaikka on vaikea olla varma, kuuluivatko kaikki nämä aihepiirit uudenvuoden juhlintaan Vanhan testamentin aikoina, olivat ne kaikki Mormonin kirjan esiintullessa osa juutalaisten vanhoja tapoja ja perinteitä. Kun Mormonin kirjan sanomaa ja tarkoitusta sekä Moronin ohjeita Josephille syyskuun vierailujensa aikana verrataan näihin pyhien juhlien aihepiireihin, voidaan havaita useita mielenkiintoisia yhteyksiä.

Esimerkiksi Moronin vierailut nuoren Joseph Smithin luo sisälsivät juhlallisia kehotuksia ja varoituksia koko maailmalle (Joseph Smith - historia 1:42,46). Mormonin kirjan esiintulon voidaan myös nähdä aloittavan sielujen viimeisen sadonkorjuun (Read 2000), uudistavan Jumalan Israelin kanssa tekemän liiton (Read 2000), tarjoavan uuden ilmoituksen totuudesta (Read 1993), ja olevan selvästi sidottu Jeesuksen, messiaanisen Kristuksen, toiseen tulemiseen (Joseph Smith—History 1:27–42, 45).

Ylösnoussut Kristus saapuu nefiläisten luo. Kuvaleike videosta "Joseph Smith: The Prophet of the Restoration".

Jumalan vaikuttamisesta historiankulkuun ei voida puhua suorasukaisemmin kuin siten, että enkeli toimittaa historiallisen aikakirjan, joka on täynnä vuorovaikutusta Jumalan kanssa - mukaan lukien järisyttävän upea kertomus jumalallisesta ja ylösnousseesta Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, joka palvelee henkilökohtaisesti nefiläisiä (ks. 3. Nefi 11–27) (Prete). Ehkä kaikkein merkityksellisintä on, että Mormonin kirjan ilmestyminen käynnisti uuden alun - päivänkoiton, jolloin taivaat avautuvat jälleen.

Epäilemättä voidaan esittää monia todennäköisiä syitä Moronin Joseph Smithin luo tekemien vierailujen ajoitukselle jokaisen vuoden syyskuun lopulle ja myös hänen erityiselle vaatimukselleen, että Josephin on odotettava neljä vuotta ennen kuin hän saa levyt haltuunsa. Esimerkiksi tämä odotusaika antoi Joseph Smithille aikaa kypsyä hiukan enemmän, mennä naimisiin ja saada koulutusta Moronilta määräajoin.

Moroni luovuttaa levyt Josephille - Tom Holdmanin lasimaalaus Kumoran kukkulan vierailukeskuksessa, holdmanstudios.com. Moroni puhaltaa pasuunaan - patsas temppelin tornissa.

Kuitenkin ehkä kaikkein vaikuttavin syy sille, että hänen opastuksena osuivat tarkasti israelilaisten pyhään syksyn juhlakauteen, saattoi olla, että näin toimimalla hän antoi lopulta levyt täsmalleen roš hašanan aikaan. Niiden merkityksellisten tapojen määrä, joilla Mormonin kirjan viestit ja tarkoitukset ovat yhtäpitäviä roš hašanan ja juutalaisten suurten pyhien juhlapäivien aihepiirien kanssa, viittaa siihen, että tämä ajoitus ei ollut sattumaa, vaan että Moroni oli tarkoin ja tarkoituksellisesti ajoittanut merkittäviä vierailujaan. Näistä syistä ei olisi voinut olla olemassa parempaa päivää Mormonin kirjan esiintulon aloittamiseksi kuin roš hašana 22. syyskuuta 1827.

*   *   *

Lyhteet ja aitat Mormonin kirjassa


Pyhän kokoamistyön paikka. Kuvalähde: Facebook: Helsingin temppeli.

" - - välttämätöntä yhteyttä kokoamisen periaatteen ja temppelien rakentamisen välillä tähdennetään Mormonin kirjassa: 'Katso, vainio oli kypsynyt, ja siunattuja olette te, sillä te panitte sirpin työhön ja korjasitte kaikin voimin, niin, kaiken päivää te teitte työtä; ja katsokaa lyhteidenne määrää! Ja ne kootaan aittoihin, jotta ne eivät joudu hukkaan.' (Alma 26:5.) Tämän vertauksen lyhteet kuvaavat vasta kastettuja kirkon jäseniä. Aitat ovat pyhiä temppeleitä. Vanhin Neal A. Maxwell on selittänyt: 'Kun me kastamme, meidän katseemme tulisi selvästikin kohdistua kastealtaan yli kohti pyhää temppeliä. Suuri aitta, jonne nämä lyhteet tulee koota, on pyhä temppeli.' - - Tämä opetus selventää ja tähdentää pyhien temppelitoimitusten ja temppeliliittojen merkitystä – jotta lyhteet eivät joutuisi hukkaan."

Musiikkivideo: Temppeliaukion tabernaakkelikuoro.

Lyhteitä kuhilaiksi. Maalaus: Julien Dupré.

*   *   *

Sivun alkuosassa olevan BMC-artikkelin lähteitä ja lisälukemista:

Ks. Book of Mormon Central 2016: “Did Jacob Refer to Ancient Israelite Autumn Festivals? (2 Nephi 6:4),” KnoWhy 32 (12.2.2016); Book of Mormon Central 2016: “Why Did the Nephites Stay in their Tents During King Benajamin’s Speech? (Moosia 2:6),” KnoWhy 80 (18.4.2016).

Christopher Kirkland 2015: “The Relationship Between Rosh Hashanah and Mormon Temples,” Mormon Writers, September 21, 2015.

Lenet Hadley Read 2000: “The Golden Plates and the Feast of Trumpets,” Ensign, tammikuu 2000, chuchofjesuschrist.org. Read toteaa: “on merkitsevää, että kultalevyt saatiin 22. syyskuuta 1827, jolloin israelin syyskorjuu alkaa, kuvaten lopullista sielujen kokoamisen alkua."

Terrence L. Szink ja John W. Welch 1998: “King Benjamin’s Speech in the Context of Ancient Israelite Festivals,” teoksessa King Benjamin’s Speech: “That Ye May Learn Wisdom”, toim. John W. Welch and Stephen D. Ricks (Provo, UT: FARMS, 1998), 160–74.

Lenet Hadley Read 1993: “Joseph Smith’s Receipt of the Plates and the Israelite Feast of Trumpets,” Journal of Book of Mormon Studies 2, nro. 2 (1993): 110–120.

Ks. Roy A. Prete 2005: “God in History? Nephi’s Answer,” Journal of Book of Mormon Studies 14, nro. 2 (2005): 26–37, 71.


MORMONIN KIRJAN OPISKELUUN LIITTYVÄ JULKAISUSARJA PÄÄTTYY TÄHÄN. 
KIITOS KIINNOSTUKSESTASI!