TEMPPELIN KUVAKIELTÄ ETERIN KIRJASSA

Ja tapahtui, että Jeredin veli - - meni vuorelle, jota he nimittivät Seleminvuoreksi sen tavattoman korkeuden tähden ...
Eter 3:1

Jeredin veli ja valaisevat kivet. Normandy Polter (Lähde: evidencecentral.org)


Alkuperäinen englanninkielinen artikkeli:
KnoWhy nro 237, 23.11.2016.

*   *   *
Mormonin kirjan lukijat tuntevat hyvin kertomuksen, jossa Jeredin veli näkee kuolevaisuutta edeltävän Jeesuksen Kristuksen sormen ja sen jälkeen hänen henkiruumiinsa. Joskus kuitenkin saattaa jäädä huomaamatta, että temppelin kuvakieltä käytetään laajasti tässä näkykertomuksessa Eterin kirjan luvussa 3. Moroni kuvaili tapahtumaa kielellä, joka muistuttaa muiden profeettojen, kuten Mooseksen ja Jesajan sekä myös muinaisessa israelilaisten temppelissä palvelleiden ylipappien kokemuksista. Tällainen kielenkäyttö osoittaa, että Moroni piti todennäköisesti Jaredin veljen kokemusta rinnakkaisena temppelipalveluksen kanssa, jota tultaisiin suorittamaan israelilaisten ja nefiläisten keskuudessa.

Useat Jeredin veljen näkykokemuksen yksityiskohdat muistuttavat kuvauksia muinaisten profeettojen ja pappien työstä, erityisesti muinaisten israelilaisten temppeliin liittyen. Esimerkiksi Jeredin veljellä oli 16 loistavaa kiveä, jotka ovat verrattavissa niihin 16 jalokiveen, joita ylimmäinen pappi käytti papillisessa vaatetuksessaan. Hän kykeni kulkemaan väliverhon läpi tai näkemään sen sisäpuolelle, aivan kuten ylimmäinen pappi temppelirituaaleissa. Hän näki Herran, kuten muinaiset profeetat, papit ja kuninkaatkin (katso lisätietoja ja esimerkkejä taulukosta).

Eter 3Muinainen temppeliKuva
Seleminvuoren "tavaton korkeus" (jae 1)
  • Temppelin kielikuvana oli "Herran pyhäkön vuori" (Jesaja 2:2; Miika 4:1) (1)
  • "Selem" saattaa viitata yhteysuhriin ja papillisiin sovitusuhreihin (2)
"kuusitoista pientä kiveä" (jae 1)
  • Ylipapin vaatetuksessa oli 16 kiveä* (2Moos 28) (3)
"hän vei [kivet] käsissään vuoren huipulle" (jae 1)
  • Ylipappi kantoi temppeliin suitsuketta käden muotoisessa suitsutusastiassa (2Moos. 16:12-13) (4)
  • "Pue Aaron ja hänen poikansa näihin vaatteisiin, voitele heidät pyhällä öljyllä, täytä heidän kätensä ja pyhitä heidät, että he voivat olla minun pappejani." (Jubilee Bible 2000, vrt 2Moos 28:41)
  • "Silloin yksi serafeista lensi luokseni kädessään hehkuva hiili" (Jesaja 6:6)
"joudumme vedenpaljouksien keskelle" (jae 2)
  • Valettu "meri" temppelin ulkopuolella edusti alkuvesiä / -tulvia (Psalmi 24:2; 29:3,10; 93.3) (5)
Huoli langenneesta tilasta (jae 2)
  • Uhrit, tempeliin astuva ylipappi edusti lunastusta lankeemuksesta (6)
  • Temppelin sisustus kuvastaa Eedenin puutarhaa (7)
Näki Herran sormen (jae 6)
  • Mooses saa kivitaulut, "jotka [Jumala] oli omalla kädellään kirjoittanut" (2Moos 31:18; vrt Daniel 5:5)
  • Mooses näkee Jumalan "takaapäin" (2Moos 33:23)
  • Mooses, Aaron, Aaronin pojat ja seitsemänkymmentä vanhinta näkivät Jumalan jalat (2Moos. 24:9-10)
Lankesi maahan Herran eteen (jae 6)
Lankesi maahan ja pelästyi - pelkäsi että häntä lyötäisiin (jakeet 6 ja 8)
Näki Herran (jae 13) Saw the Lord (v. 13)
“ei voitu estää näkemästä väliverhon tuolle puolen” (jakeet 19-20)
  • Mooses näki Jumalan "takaapäin" Siinailla, kun Jumala oli ottanut kätensä pois (2Moos. 33:23)
  • "[Aaron] vieköön väliverhon taakse täyden astiallisen hehkuvia hiiliä ... sekä suitsuketta kummankin kouran täydeltä" (3Moos. 16:11-12; vrt 16:2)
  • Papeille kuuluvat tehtävät "väliverhon takana" (4Moos. 18.7)
  • Liitonarkku väliverhon takana (2Moos. 26:33)
  • Jeesus meni taivaallisen temppelin väliverhon läpi (Hebrealaiskirje 6:19-20; 9:3; 10:20)
Näytettiin Jumalan luomistyö (jakeet 15,18,25-26)
  • Moosekselle näytettiin luomistyö (KHMooses 1:27-3:25)
  • Abrahamille näytettiin luomistyö (KHAbraham 3-5)
  • Luomistyön kuvaus on saattanut olla osana muinaisessa israelilaisessa temppelipalveluksessa (10)
Annettiin "kaksi kiveä", jotka "kirkastaisivat ihmisten silmille" asiat, jotka hän kirjoittaa (jakeet 23-24,28)
  • Pappien oli kannettava urimin ja tummimin kaksi kiveä vaatetuksessaan (2Moos.28.30
  • Monet papit - myös profeetat ja kuninkaat - käyttivät urimia ja tummimia (11)


Monissa kohdissa on yhteisiä piirteitä muinaisten israelilaisten ylipappien temppelissään - ja vastaavasti profeettojen korkeilla vuorilla - tekemien asioiden ja Eterin kirjan luvussa 3 kerrotun Jerenin veljen kokemuksen välillä. Miksi Moroni kuvaili tätä tapahtumaa sanoilla, jotka tuovat mieleen niin selkeästi muinaiset temppeliseremoniat ja rituaalit?

Näiden kaltaisten temppeli- / näkykertomusten välillä on yleisesti ottaen monia rinnakkaisuuksia pyhissä kirjoituksissa. Henkilöt, jotka ovat kokeneet siunauksen osallistua näkykokemukseen temppelissä / vuorella, viedään usein saman tapahtumasarjan läpi ja heille näytetään samanlaisia asioita.

Tämäntyyppisten tekstien ja temppeliendaumentin välisestä suhteesta vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

Profeetta Joseph Smithin mukaan pyhä endaumentti annettiin olennaisilta osiltaan Moosekselle "vuoren huipulla". Presidentti Joseph Fielding Smith ilmaisi uskovansa, että Pietari, Jaakob ja Johannes saivat myös pyhän endaumentin vuorella - Kirkastusvuorella. Myös Nefi temmattiin korkealle vuorelle (ks. 1. Nefi 11: 1), ja häntä kehotettiin olemaan kirjoittamatta tai puhumatta joistakin siellä kokemistaan asioista (ks. 1. Nefi 14:25). (12)

Samoin BYU:n entinen uskonnonopetuksen professori M. Catherine Thomas on oivaltavasti esittänyt, että ”Jeredin veli sai endaumentin Selem-vuoren huipulla”.(13) On mahdollista, [ensinnäkin] että Moroni ymmärsi näin olleen, ollessaan tietoinen samanlaisista vuorenhuippu- tai temppelikokemuksista - esimerkkinä profeetat kuten Nefi (1. Nefi 11) ja kansa Runsaudenmaan temppelin luona (3. Nefi 11) - sekä [toiseksi] että hän tarkoituksella korosti käsitteitä, jotka saisivat lukijat tunnistamaan rinnakkaisuudet Jeredin veljen kokemuksen ja temppelin rituaalien ja toimitusten välillä.

Itse asiassa Herra itse kertoi Jeredin veljelle, että nämä asiat tulevat esiin Herran "hyväksi näkemänä aikana" (Eter 3:24, 27). Tämä viittaa aikaan, jolloin Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, Herran huonetta sekä pelastuksen ja korotuksen toimituksia koskeva iankaikkisten totuuksien täyteys palautettaisiin ja ilmoitettaisiin jälleen ihmiskunnalle.

Lisälukemista


M. Catherine Thomas: “The Brother of Jared at the Veil,” teoksessa Temples in the Ancient World: Ritual and Symbolism, toim. Donald W. Parry (Salt Lake City ja Provo, UT: Deseret Book ja FARMS, 1994), 388–398.


Kent P. Jackson: “’Never Have I Showed Myself unto Man’: A Suggestion for Understanding Ether 3:15a,” BYU Studies 30, nro. 3 (1990): 71–76.


Näitkö sinä enemmän kuin tämän? Marcus Alan Vincent (Lähde: ChurchofJesusChrist.org)


Viitteet

1. Vrt. Jesaja 27:1356:765:11Psalmi 24:368:15–16Sakarja 8:3Ilm. 21:101 Nefi 11:1KHMooses 1:1.
2. Ks. M. Catherine Thomas, “The Brother of Jared at the Veil,” teoksessa Temples of the Ancient World: Ritual and Symbolism, toim. Donald W. Parry (Salt Lake City and Provo, UT: Deseret Book and FARMS, 1994), 388–398.
3. *Ylipapin olkapäillä oli kaksi kiveä, rintalevyssä kaksitoista kiveä ja kaksi efodin ”taskussa” (urim ja tummim) = 16 kiveä. On myös mielenkiintoista huomioida, että muinainen perimätieto, joka koskee urimia ja tummimia, kuvaa ne "loistaviksi" tai valoa säteileviksi. Josefus antoi ymmärtää, että papillisen vaatetuksen kivet toimivat niistä lähtevien kirkkaiden säteiden kautta (Ant. 3:8 § 9). Ks. myös Book of Mormon Central, “KW 240: Why Did the Brother of Jared Believe Stones Could Shine? (Ether 6:3),” KnoWhy 240 (28.11. 2016).
4. Lynn and Hope Hilton, “The Hand as a Cup in Ancient Temple Worship,” teoksessa Discovering Lehi: New Evidence of Lehi and Nephi in Arabia (Springville, UT: Cedar Fort, 1996), 171–177.
5. Ks. esim. Edward Curtis and Albert Madsen, A Critical and Exegetical Commentary on the Books of Chronicles (Edinburgh: T&T Clark, 2001), 331–332.
6. John W. Welch, “The Temple in the Book of Mormon: The Temples at the Cities of Nephi, Zarahemla, and Bountiful,” teoksessa Temples of the Ancient World, 366; Donald W. Parry, “Garden of Eden: Prototype Sanctuary,” teoksessa Temples of the Ancient World, 126–151.
7. See Alex Douglas, “The Garden of Eden, the Ancient Temple, and Receiving a New Name,” teoksessa Ascending the Mountain of the Lord: Temple, Praise, and Worship in the Old Testament (2013 Sperry Symposium), toim. Jeffrey R. Chadwick, Matthew J. Grey, ja David Rolph Seely (Provo, UT: Religious Studies Center, Brigham Young University; Salt Lake City: Deseret Book, 2013), 39–41.
8. Vrt. Tuom. 13:201Sam. 5:3–4Matteus 2:11Markus 5:22Luukas 5:128:4117:16Ilm. 5:8, 13–147:1111:15–1719:2, 4. Lisälukemista ks. Matthew L. Bowen, “‘They Came Forth and Fell Down and Partook of the Fruit of the Tree’: Proskynesis in 3 Nephi 11:12–19 and 17:9–10 and Its Significance,” teoksessa Third Nephi: An Incomparable Scripture, toim. Andrew C. Skinner ja Gaye Strathearn (Provo, UT: Neal A. Maxwell Institute and Deseret Book, 2012), 107–29; Matthew L. Bowen, “They Came and Held Him by the Feet and Worshipped Him”: Proskynesis before Jesus in Its Biblical and Ancient Near Eastern Context,” Studies in the Bible and Antiquity 5 (2013): 63–89; Book of Mormon Central, “Why Did the People Fall Down at the Feet of Jesus? (3 Nephi 11:17),” KnoWhy 202 (October 5, 2016).
9. Ks. myös Matteus 27:51Markus 15:38Luukas 23:451 Kor. 13:12Alma 19:6Eter 12:19OL 38:867:10101:23110:1KHMooses 7:61.
10. Ks. Matthew B. Brown, The Gate of Heaven (American Fork, UT: Covenant Communications, 1999), 138–139; John Eaton, Festal Drama in Deutero-Isaiah (London: SPCK, 1979), 17–18, 42–43; Stephen D. Ricks, “Liturgy and Cosmogony: The Ritual Use of Creation Accounts in the Ancient Near East,” teoksessa Temples of the Ancient World, 118–125.
11. 3Moos. 8:84Moos. 27:215Moos. 33:81Samuel 2:1814:4123:6, 9–1328:630:7–8Esra 2:63Nehemia 7:65Hoosea 3:4Siirak 45:10Moosia 8:13–18Alma 37:1–3KHAbraham 3:1, 4.
12. Neal A. Maxwell, Lord Increase Our Faith (Salt Lake City, UT: Bookcraft, 1994), 78.
13. Thomas, “The Brother of Jared at the Veil,” 397.

________________________