KUULKAA HÄNTÄ! - - MIKSI JEESUS LAINASI MALAKIAN SANOJA?

Vanhin David A. Bednar: "Moronin nuorelle profeetalle antamiin ohjeisiin sisältyi pohjimmiltaan kaksi pääaihetta: 1) Mormonin kirja ja 2) Malakian sanat, jotka ennustivat Elian roolin palautuksessa, 'jolloin kaikki pannaan kohdalleen, niin kuin Jumala ikiajoista asti on luvannut pyhien profeettojensa suulla' (Ap.t. 3:21)".

Minä olen Jeesus Kristus (yksityiskohta). Jorge Cocco - Book of Mormon Central -sivuston muunnelma.


Suomennettuja otteita artikkeleista: 
I: BMC Team: Why Should 3 Nephi Be Read as the Book of the High Priest Nephi?
Book of Mormon Central KnoWhy nro 577 (8.9.2020).
Book of Mormon Central KnoWhy nro 370 (5.10.2017).
Book of Mormon Central KnoWhy nro 348 (4.8.2017).

(I)
Koko Mormonin kirja on täynnä hengellisiä ja pyhiä opetuksia ja kertomuksia, mutta missään kirjan osassa ei ole suurempaa pyhyyttä kuin 3. Nefin kirjassa - kirjassa, jota jotkut ovat kutsuneet Mormonin kirjan "kaikkeinpyhimmäksi".
- -  jo ennen kuin Kristus saapui nefiläisten keskuuteen Runsaudenmaahan 3.Nefin luvussa 11, temppelin keskeisyys näkyy selvästi 3. Nefin alusta lähtien. - - Alma vanhimmasta alkavan ylipappien linjan perillisenä nuori ylipappi Nefi sattoi hyvinkin olla temppelissä, kun hän piti "hartaan ja tärkeän esirukouksen" (1), joka tuotti tämän ilmoituksen: 3.Nefi 1:13.

Tuolloin saatu pyhä ilmoitus oli, että Herra Jeesus Kristus syntyisi "huomispäivänä" (3. Nefi 1:13), ja totta tosiaan luvatut Kristuksen syntymän merkit ilmestyivät taivaalla säästäen uskovien hengen (3 Nefi 1: 13–21). Margaret Barker on esittänyt, että varhaiskristityt ymmärsivät kertomukset Jeesuksen syntymästä temppelin valossa (2). Barker huomautti erityisesti, että jotkut varhaiskristityt ymmärsivät Jeesuksen syntymän kaikkeinpyhimmän väliverhon läpi kulkevaksi suureksi ylipapiksi, joka tulee alas taivaallisesta maailmasta ulos maalliseen maailmaan (3). Niinpä 3. Nefi aloittaa tarinalla maailmasta, johon tulvii valoa Jeesuksen kulkiessa taivaallisen temppelin väliverhon läpi (4). 
- -
Aivan kuten Aadamin ja Eevan lankeemus oli osa muinaisen temppelin alkuperäteologiaa ja draamaa, niin nefiläiset kokivat lankeemusajan juuri ennen kuin Jeesus Kristus ilmestyi kirkkaudessaan. Tämä oli Saatanan voiman päivä, ja hän hallitsi kauhulla ja verellä maan päällä.

Jeesus Kristus ylipappina. Tekijä tuntematon.
Lopulta tuo pahuus ei kuitenkaan kestänyt. Vaikka Kristuksen kuolema toi pimeyden ja tuhon, se myös puhdisti nefiläisen yhteiskunnan pahimmista elementeistään (ks. 3. Nefi 8–10). Pian sen jälkeen maailmaan tulvi taas valoa, kun suuri ylipappi kulki jälleen taivaallisen temppelin väliverhon läpi ja astui maalliseen valtakuntaan Runsaudenmaan temppelin luona. Tässä pyhässä paikassa hänet esiteltiin Isän Jumalan sanoilla: "Nähkää minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt, jossa minä olen kirkastanut nimeni – kuulkaa häntä." (3. Nefi 11:7).(15) Loppuosa 3. Nefin kirjasta säilyttää sitten muistissa ne ohjeet, toimitukset, liitot, opilliset ilmoitukset ja siunaukset, jotka suurista tuhoista selvinneet vanhurskaat saivat Herran luona. 
- -
Ainoastaan henkilö, joka tuntee läheisesti Salomon temppelin ja nefiläisten temppelikokemuksen perinteen taustat, saattoi laatia 3. Nefin kirjan tekstin niin taidokkaasti, niin rikkaalla temppelin kuvakielellä ja vertauskuvallisuudella. Juuri tällainen henkilö on nimetty kirjan alkuperäiseksi kirjoittajaksi. Nefi oli ”nefiläisten ylipappien päälinjan perillinen, joka kutsuttiin ja asetettiin Jumalan Pojan pyhän järjestyksen mukaan. - - Hän tunsi henkilökohtaisesti ja läheisesti tämän pappeuden käytännöt ja siunaukset.”(16)(5)
- - 
(II)
Nefiläisten kanssa ylösnousemuksensa ja taivaasenastumisensa jälkeen viettämänsä ajan lähestyessä loppuaan Jeesus antoi opetuslapsilleen "Isän Malakialle antamat sanat" ja käski heitä kirjoittamaan ne sekä antamaan ne nefiläisille (3. Nefi 24:1). ). Nuo sanat olivat Malakian kirjan luvut 3 ja 4. Annettuaan opetuslapsilleen nämä sanat Jeesus ”selitti ne väkijoukolle” (3. Nefi 26:1). Minkähän vuoksi Jeesus mahtoi lainata näitä sanoja, nykyisen Vanhan testamentin kahta viimeistä lukua?

Malakia. James Tissot.
Nämä kaksi lukua ovat arvoituksellisia, mutta ne ovat täynnä iankaikkisia lupauksia. Niissä odotetaan innolla lopun aikoja. Ensinnäkin Jumala lupasi, että Hän "lähettää sanansaattajansa", "nimittäin liiton sanansaattajan", joka "äkkiä tulee [Herran] temppeliin" (Malakia 3:13.Nefi 24:1). Hän kysyi: ”kuka voi kestää hänen tulemisensa päivän?” (Malakia 3:23.Nefi 24:2), sillä Herra vaatii uskollisuutta, siveyttä ja rakkautta ja tulee "pian todistamaan” kaikenlaista pahuutta vastaan ​​(Malakia 3:53.Nefi 24:5).

Sen jälkeen Jumala muisteli isiemme, esivanhempiemme, päiviä, ja Hän kehotti kaikkia muistamaan noudattaa hänen toimituksiaan ja "kääntymään Hänen puoleensa" (Malakia 3:7; 3. Nefi 24:7). Hän lupasi, että jos me "tuomme täydet kymmenykset aarrekammioon", hän heittää Saatanan keskuudestamme ja "nuhtelee syöjää meidän tähtemme" ja vakuutti kansalleen, että "kaikki kansakunnat sanovat teitä siunatuiksi, sillä te tulette olemaan ihana maa, sanoo Herra Sebaot” (Malakia 3:10–12; 3. Nefi 24:10–12).

Mutta ollakseen niin siunattuja, vanhurskaiden on kunnioitettava ja kutsuttava avuksi Herran nimeä. Jos he tekevät niin, heidän nimensä kirjoitetaan ”muistokirjaan”, ja he ovat Herran omia, ja Hän ”säästää heitä, niin kuin mies säästää omaa poikaansa, joka häntä palvelee.” (Malakia 3:16– 17; 3. Nefi 24: 16–17).

Ja lopuksi Herra Sebaot lupasi, että polttamisen päivä tulee, mutta vanhurskaille Hänen Poikansa nousee parantaminen siivissään (Malakia 3:19-20; 3. Nefi 25:1–2). Hän vaati meitä "muistamaan Mooseksen lain" säädöksineen ja tuomioineen, jonka Hän antoi "koko Israelille" (Malakia 3:22; 3.Nefi 25:4), ja lupasi, että ennen tätä "Herran päivää" Hän lähettää profeetta Elian "kääntämään isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen", jotta Hän voisi tulla siunauksin eikä hänen tarvitse "lyödä maata kirouksella" (Malakia 3:24; 3.Nefi 25:6).

Profeetta Elia ja Baalin papit. Jerry Harston.
Vaikka meille ei kerrota, mitä Jeesus puhui selittäessään näitä nimenomaisia sanoja, Hän todennäköisesti saattoi käsitellä näistä luvuista löytyviä aiheita, mukaan lukien liitot, temppelit, palaaminen Jumalan luo, Saatanan karkottaminen, kuuliaisuus, Elian voimat, avioliitto ja siunaukset eläville yhdessä esi-vanhempien (isien) ja jälkipolvien (lasten) kanssa. Ilmeisesti tuolloin Jeesus yhdisti nämä siunaukset avioliiton pyhään liittoon (vrt. engl. Raamatun Malakia 2:14: "wife of thy covenant" - "liittosi vaimo"  - suomenkielisessä Raamatussa "vaimosi [joka] kuuluu liiton kansaan sinun kanssasi" - suom. huom.), mikä on oletuksena Malakian varoituksessa aviorikosta vastaan Malakian kirjan kohdassa 3:5; 3.Nefi 24:5. 4. Nefin kirjan alkupuolella Mormonin kertomus yhdistää avioliiton lukuisiin siunauksiin, jotka Herra oli luvannut: "Ja he menivät naimisiin ja heitä naitettiin, ja heitä siunattiin niiden paljojen lupausten mukaisesti, joita Herra oli heille antanut." (4.Nefi 1:11). Siitä, mitä Nefin levyille oli kirjoitettu, Mormon ja hänen poikansa Moroni tiesivät, mitä Jeesus opetti tässä tilanteessa, mutta heitä kiellettiin kirjoittamasta enempää tuolloin (6).
- -
(III)
- -. Eliaa pidettiin yhtenä kaikkien aikojen suurimmista profeetoista, ja hänen lähettämisensä ennustettiin valmistavan Herran suuren ja pelottavan päivän tulemista (Malakia 3:23). Elian tuloa odotettiin niin suurella innolla, että Jeesuksen aikana jotkut, jotka saivat tietää Vapahtajan ihmeellisestä palvelustyöstä, ajattelivat, että Hän oli Elia (Matteus 16:14; Markus 8:28). Elian läsnäolo kirkastusvuorella havainnollistaa edelleen vahvasti hänen pappeusavaimiensa tärkeyttä (Matteus 17:3).
- -
Moroni ilmestyy Josephille. Tim Lovell.
(II)
Vuonna 1823 Moroni kävi Joseph Smithin luona. Moroni tuli nyt Jumalan lähettiläänä valmistelemaan tietä Herran tulemiselle. Hän puhui nuorelle Josephille kahdesta pääaiheesta: 1) Mormonin kirjana tunnetun muinaisen aikakirjan esiintulosta ja 2) Elian tulemista viimeisinä aikoina käsittelevästä Malakian profetiasta (7). Nämä kaksi aihetta  - joita Jeesus opetti kohdissa 3.Nefi 21:2–7 ja 3. Nefi 25: 5-6 ja joita Moroni tässä jälleen korosti - tulivat olemaan olennaisia Joseph Smithin tehtävälle palautuksen profeettana.
- -
Uskollisena Moronin ilmoitetuille sanoille Elia vieraili profeetta Josephin ja Oliver Cowderyn luona Kirtlandin temppelissä vuonna 1836 ja antoi Joseph Smithille sinetöimisvaltuudet. Tuolloin Elia ilmoitti Malakian profetian täyttymisestä ja julisti: ”Siksi tämän taloudenhoitokauden avaimet on annettu sinun käsiisi; ja siitä saatat tietää, että Herran suuri ja pelottava päivä on lähellä, jopa ovien edessä ”(Oppi ja liitot 110: 14–16).

Kun Joseph Smith oli saanut pappeuden avaimet Elialta, hän opetti selkeästi, että näiden avainten valtuus liittyi kuolleiden valtakuntaan. Joseph totesi, että Elian välittämien avainten tarkoituksena oli ainakin osittain rakentaa ”yhdistävä side… isien ja lasten välille” ”kasteella kuolleiden puolesta” (Oppi ja liitot 128:14,17–18). Joseph julisti, että kirkolle oli annettu "se, minkä avulla me voimme lunastaa heidät vankilastaan, sillä vangit pääsevät vapaiksi." (Oppi ja liitot 128: 22).

Elia ilmestyy Kirtlandin temppelissä. Dan Lewis.
Joseph Smith opetti edelleen, että millään liitolla - mukaan lukien avioliitto sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi - ei ole mitään vaikutusta tai tehoa ylösnousemuksessa tai sen jälkeen ilman tätä sinetöivää voimaa (Oppi ja liitot 132:7,15–19). Siten elävien pelastaminen on ikuisesti sidottu myös kuolleiden pelastamiseen.

Niinpä - - Jeesus lainasi Malakian sanoja 3. Nefin kirjan loppupuolella. Nämä sanat sisältävät ohjeita liitoista, temppeleistä, toimituksista, lupauksista ja iankaikkisista siunauksista, jotka liittyvät erityisesti avioliittoon, esivanhempiin ja jälkeläisiin. Nuo opit olivat tärkeitä nefiläisille Runsaudenmaan temppelin luona, aivan kuten ne olivat tärkeitä Joseph Smithin elämässä, ja kuten ne ovat tärkeitä pyhille tänään heidän valmistautuessaan Herran päivän tulemiseen. Nämä Malakian sanat sisältävät viittauksia isiensä puoleen kääntyvien lasten sydämiin. Nefiläiset halusivat kertoa esi-isiensä odottaman profetioiden täyttymisen suuresta uutisesta, aivan yhtä paljon kuin kirkon jäsenet myöhempinä aikoina ovat innoitettuja jakamaan Kristuksen siunauksia myös esivanhempiensa kanssa.

Vanhin David A. Bednar päättikin puheensa "Lasten sydämet kääntyvät" hyvin osuvasti:

"Palautuksen alkutapahtumat ... tähdensivät Mormonin kirjan tärkeyttä ja ennakoivat pelastuksen ja korotuksen työtä sekä elävien että kuolleiden hyväksi. Tämä innoitettu järjestys opettaa, mitkä hengelliset asiat ovat kaikkein tärkeimpiä Jumalalle.
- -
Elian vuonna 1836 palauttama sinetöimisvaltuus oli välttämätön maailman valmistamiseksi Vapahtajan toiseen tulemiseen ja aloitti suuresti lisääntyneen ja maailmanlaajuisen kiinnostuksen sukututkimukseen."(8)

*   *   *
1. John W. Welch, “Seeing 3 Nephi as the Holy of Holies of the Book of Mormon,” Journal of Book of Mormon 19, nro. 1 (2010): 37; uusintapainos teoksessa Third Nephi: An Incomparable Scripture, toim. Andrew C. Skinner ja Gaye Strathearn (Salt Lake City and Provo, UT: Deseret Book and Neal A. Maxwell Institute for Religious Scholarship, 2012), 1–33. Artikkelin suomennos löytyy täältä.
2. Ks. Margaret Barker, Christmas: The Original Story (London: Society for Promoting Christian Knowledge, 2008).
3. Ks. Barker, Christmas, erit. 31–32.
4. Ks. Book of Mormon Central, “How was There a Night Without Darkness? (3 Nephi 1:15),” KnoWhy 188 (15.9.2016).
5. Welch, “3 Nephi as the Holy of Holies,” 37.
6. Lisätietoa tästä, ks. Aaron P. Schade ja David R. Seely, “The Writings of Malachi in 3 Nephi: A Foundation for Zion in the Past and Present,” teoksessa Third Nephi: An Incomparable Scripture, toim. Andrew C. Skinner ja Gaye Strathearn (Provo ja Salt Lake City, UT: Maxwell Institute ja Deseret Book, 2012), 261–279.
7. David A. Bednar, "Lasten sydämet kääntyvät", puhe yleiskonferenssissa lokakuussa 2011.
8. David A. Bednar, "Lasten sydämet kääntyvät".