KOLMANNEN NEFIN NÄKEMINEN KAIKKEINPYHIMPÄNÄ MORMONIN KIRJASSA

Kolmas Nefi ja kertomus ylösnousseen Jeesuksen käynnistä nefiläisten luona on pitkään ollut Mormonin kirjan huippukohta. Tätä tekstiä voi myös tarkastella Mormonin kirjan kaikkeinpyhimpänä. 3. Nefissä kaikki, varsinkin Vapahtajan käynti, heijastaa aihepiirejä jotka liittyvät temppeliin ja Herran läsnäoloon kaikkeinpyhimmässä. Aiheet kuten hiljaisuus, ajattomuus, ykseys, kunnioitus ja pyhitys vahvistavat tätä tulkintaa.
John W. Welch

"Minä olen maailman valo", James Fullmer.


Lyhyt lainaus artikkelista:

"Minulla on vaikeuksia puhua tarpeeksi ylistäen 3. Nefistä. Sitä on kutsuttu “viidenneksi
evankeliumiksi” , “loisteliaaksi kuvaukseksi” , “kruunaavaksi jalokiveksi”, “huipuksi", “kohokohdaksi, lakipisteeksi” ja jopa “ensimmäiseksi evankeliumiksi”, “polttopisteeksi, ylivertaiseksi hetkeksi koko Mormonin kirjan historiassa”. Siihen voimme nyt lisätä: se on Mormonin kirjan sisäinen pyhäkkö, pyhä ja loputon malli, joka yhdistää ajan ja kaiken iankaikkisuuden. Kuten presidentti Ezra Taft Benson sanoi: “On selvää, että 3. Nefin kirja sisältää pyhien kirjoitusten kaikkein liikuttavimpia ja voimallisimpia kohtia. Se todistaa Kristuksesta, Hänen profeetoistaan ja pelastuksen opeista.” Hän jatkoi rohkaisemalla ihmisiä, ja eritoten perheitä, lukemaan 3. Nefiä yhdessä pääsiäisen aikaan ja
“keskustelemaan sen pyhästä sisällöstä.” 
Minuun vaikuttaa voimallisesti, kun ajattelen, että Joseph Smith käänsi tämän aikakirjan 1829, ennen kuin hän tiesi - tai ainakaan oli sanonut mitään - temppelien rakentamisesta tai alkoi puhua mistään Herran huoneen toimituksista. Joseph Smith sai innoitusta herkeämättömästä päättäväisyydestä rakentaa Siion palauttamalla temppelitoimitukset. Tuon profeetallisen esikuvan juuret varmaankin tulivat esiin sen myötä, mitä hän oppi tai koki kääntäessään Mormonin kirjaa ja eritoten 3. Nefin kirjaa ja saadessaan muita jumalallisia ilmoituksia. 
Tänä päivänä temppeli auttaa lukijoita ymmärtämään, mitä tapahtuu 3. Nefissä, ja samanaikaisesti 3.Nefi voi auttaa jumalanpalvelijoita ymmärtämään temppeliä. Me emme voi mennä kaksituhatta vuotta taaksepäin ajassa, kokeaksemme kaikkea, mitä Nefin kansa näki ja kuuli Runsaudenmaan temppelissä, mutta joka kerta kun myöhempien aikojen pyhä menee temppeliin, se voi olla tilaisuus samaistua läheisesti niihin sanoinkuvaamattoman pyhiin päiviin. Joseph Smith sanoi Mormonin kirjasta, että “noudattamalla sen periaatteita ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa kuin minkään muun kirjan avulla.” Yksi niistä periaatteista on temppelin keskeisyys. 3. Nefi tarjoaa pyhät mallit siitä, miten ihminen voi elää iäti Herran Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan ja koko ihmiskunnan suuren ja iankaikkisen Ylipapin huoneessa.
Tietysti Raamatun kriitikot ovat pitkään ajatelleet vuorisaarnaa 3. Nefissä sen “Akilleen kantapäänä”, mutta sen perusteella, mitä me tiedämme, voimme sanoa, että tilanne on toinen. Kun ensi kertaa huomasin temppelimallin temppelisaarnan kokonaisrakenteessa tammikuussa 1988, se oli hämmentävä, kaikenkuluttava kokemus; aika seisahtui koko päiväksi, kun sen osaset loksahtivat paikoilleen. Sinä iltana kerroin temppelisaarnan pääpiirteet vanhin Neal A. Maxwellille. Hetken pohdinnan jälkeen hän sanoi (Eter 12:27 selkeästi mielessään): “Eikö ole kiintoisaa, kuinka Herra voi kääntää sen, mitä on pidetty Mormonin kirjan suurimpana heikkoutena, yhdeksi sen suurimmista vahvuuksista.” Yhteenvetona: meitä on siunattu, kun me tiedämme - vielä selkeämmin kuin koskaan aiemmin - että Mormonin kirja palauttaa selkeitä ja kallisarvoisia osia, liittoja ja asioita (1.Nefi 13:26, 29), jotka olivat kadonneet. Termppelin luona pidetyn saarnan ja Herran näiden nefiläisten keskuudessa suorittaman palvelutyön pyhiä temppelipuitteita voi pitää yhtenä noista palautuksista. Temppeliteemoja voi nähdä arvoituksellisessa vuorisaarnassa juuri siksi että temppelin luona pidetystä saarnasta ja kaikkialta 3. Nefistä saa käyttöönsä palapelilaatikon kansikuvan. 3. Nefin kirjaa ei pitäisi aliarvioida. Se on tosikertomus Vapahtajasta, Jeesuksesta Kristuksesta, joka tuli kansansa luokse temppelin, Herran huoneen luona, jossa on voima voittaa kaaos, Saatana ja kuolema. Tämä voimallinen toivo Kristuksessa, joka hallitsee iankaikkisesti koko luomakuntaa, on läpitunkeva pääaihe 3. Nefin kirjassa, niin kuin se on koko Mormonin kirjassakin."

John W. Welch

Jeesus siunaa nefiläiset lapset, yksityiskohta Robert Barrettin maalauksesta.


Alkuperäinen artikkeli:
Seeing Third Nephi as the Holy of Holies in the Book of Mormon;
Journal of the Book of Mormon and Other Scripture 1/2010; Neal A. Maxwell Instititute for Religious Scholarship; Brigham Young University, Provo. https://scholarsarchive.byu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1465&context=jbms

John W. Welch on oikeustieteteen professori Brigham Youngin yliopistossa.