MUINAISEN AIKAKIRJAN NAISKUVAUKSIA

... niin, heidän äitinsä olivat opettaneet heille, että jos he eivät epäilleet, Jumala pelastaisi heidät.

Huom.: Kuvat ovat suomennoksen somisteena, ne eivät ole alkuperäisestä artikkelista.

NAISET MORMONIN KIRJASSA

Donna Lee Bowen ja Camille S. Williams 

Alkuperäinen artikkeli: Bowen, Donna Lee and Williams, Camille S.: Women in the Book of Mormon. Encyclopedia of Mormonism. https://eom.byu.edu/index.php/Women_in_the_Book_of_Mormon

Joitakin yleisiä päätelmiä Mormonin kirjan naisista voidaan tehdä kirjan avioliittoa, perhettä ja uskonnollista järjestelmää käsittelevästä hajanaisesta aineistosta. Kuusi naista mainitaan nimeltä: Saria, Isabel, Abis, Eeva, Saara ja Maria. Koska naisia ​​ei mainita uskonnollisina tai sotilaallisina johtajina ja vain harvoja heistä poliittisina johtajina, näyttää siltä, ​​että miesten hallussa olivat käytännössä kaikki johtotehtävät tässä yhteiskunnassa. Lisäksi, koska Mormonin kirja on kirjoitettu ensisijaisesti muistuttamaan tulevia lukijoita Jumalan hyvyydestä ja vakuuttamaan heidät uskomaan Kristukseen, se sisältää vain vähän älyllistä tai sosiaalista historiaa eikä lainkaan lakitekstejä, joissa keskusteltaisiin perheeseen ja uskontoon kytkeytyvistä käytännöistä. On kuitenkin perusteltua olettaa, että näiden siirtokuntien väki alkuvaiheessa toimi esi-isiensä monien seemiläisten kulttuuritapojen mukaisesti, ja että heidän käytäntönsä muuttuivat vuosien mittaan jonkin verran.

James L. Johnson: Eeva, Lähde: Ensign maaliskuu 2014.

Nefiläisyhteiskunnassa pidettiin avioliittoja ja lasten saamista olennaisena, sillä ne olivat uskonnollisesti merkittäviä velvollisuuksia (1. Ne. 7: 1Moosia 4: 14-154 Ne. 1:11). Avioliitot saattoivat olla etnisten rymien sisällä järjestettyjä (1. Ne. 16: 7Alma 17:24), ja niiden ulottamista tiettyjen etnisten ryhmien ulkopuolelle rajoitettiin  (Alma 3: 8). Moniavioisuus ja sivuvaimojen hankkiminen olivat kiellettyjä ja halveksunnan kohteita. Yksiavioisuutta edellytettiin, paitsi jos Herra käski toisin "hankkiakseen jälkeläisiä" itselleen (Jaakob 2: 27-30).

Aviomiehen ja vaimon odotettiin olevan uskollisia ja lojaaleja toisilleen (Jaakob 3: 7). Eräs tapaus osoittaa, että vaimoa arvostettiin, vaikka hän ei pystynyt synnyttämään lapsia. Vanhurskas jaredilainen kuningas Koriantum pysyi hedelmättömän vaimonsa vierellä tämän kuolemaansa asti 102-vuotiaana. Sen jälkeen hän meni naimisiin nuoren palvelijan kanssa ja heille syntyi poikia ja tyttäriä (Eter. 9: 23-24). Samoin se, että kuningas Noan papit hylkäsivät perheensä, oli merkki suuresta pahuudesta. Piiloutuessaan he sieppasivat kaksikymmentäneljä lamanilaista naista vaimoiksi. Kun lamanilaisten sukulaiset löysivät ja yrittivät tappaa papit useita vuosia myöhemmin, nämä naiset kuitenkin vetosivat uskollisesti aviomiehensä hengen puolesta (Moosia 23:33).


James Fullmer: Rohkeat tyttäret. Lähde: Book of Mormon Central - Artwork.

Miesten odotettiin huolehtivan vaimonsa ja lastensa sekä sodassa kuolleiden miesten leskien ja lasten elatuksesta (Moosia 21:17). Miesten oli rukoiltava perhekuntansa puolesta (Alma 34:21) ja monet tarttuivat aseisiin puolustaakseen perhettään.

Molemmat vanhemmat olivat huolissaan jälkeläisistään (1. Ne. 5: 1-7;8:37). Lehi siunasi ja neuvoi lastensa tyttäriä ja poikia (2. Ne. 4: 3-9). Lapsia opetettiin kunnioittamaan äitiään ja isäänsä. Helaman 1 ja hänen 2000 nuorta soturiaan antoivat näiden ammonilaisille äideille kunnian heihin juurrutetusta uskosta, että "jos he eivät epäilleet, Jumala pelastaisi heidät." (Alma 56:47).

Uskonnollisessa elämässä naiset osallistuivat lasten opetukseen (Alma 56: 46-47), temppelin luona pidettyihin kokouksiin (Jaakob 2: 7Moosia 2: 5-8) ja uhraamiseen (1. Ne. 5: 9). Ilmeisesti heitä ei suljettu pois jumalanpalveluksesta eikä pidetty erillään sen aikana (2. Ne. 26: 28-33). Ei ole myös mitään viitteitä siitä, että heitä olisi pidetty rituaalisesti epäpuhtaina kuukautisten aikana. Nefilaisten ja Kristuksen Mormonin kirjassa opettama evankeliumi on osoitettu kaikille sukupuolesta, iästä tai sukuperästä riippumatta (2. Ne. 26:33Moosia 27:25Alma 11:44;32:233 Ne:17:25). Tilaisuus kasteeseen tarjottiin kaikille miehille ja naisille, jotka uskoivat (Moosia 18:16Moro. 9:10). Naiset osoittivat syvällistä uskoa ja heitä koeteltiin suurilla uhrauksilla. Ammonihassa naiset poltettiin lastensa kanssa kuoliaaksi, koska ne kieltäytyivät luopumasta uskostaan Kristukseen (Alma 14: 7-11). Ilmeisesti Liahona vastasi koko ryhmän, miesten ja naisten, yhteiseen uskoon ja kuuliaisuuteen (1. Ne. 16:28).


Joseph Brickey: Saria. Lähde: Book of Mormon Central KnoWhy 8.

Erämaassa vietettyjen vuosien aikana lehiläiset naiset uurastivat ja olivat vahvoja, mutta heidän toiminnastaan, lasten synnyttämistä lukuunoittamatta, tiedetään vain vähän. Kutominen on ainoa työ, joka nimenomaisesti osoitetaan naisten osalle (Moosia 10: 5Hel. 6:13). Naisten tanssi liittyy vapaa-aikaan ja joskus pahuuteen (1. Ne. 18: 9Moosia 20: 1Eter 8: 10-11). Portot tarjosivat moraalitonta seksuaalista toimintaa elatuksen vastineeksi (Moosia 11:14).

Poliittisesti naisilla oli seuraajaoikeus lamanilaiselle valtaistuimelle, sillä kun Amalikkia murhasi lamanilaisen kuninkaan, hallitsijavalta siirtyi kuningattarelle, jonka kanssa Amalikkia avioitui saadakseen valtaistuimen haltuunsa (Alma 47: 32-35). Äärimmäisissä kriiseissä naiset tarttuivat aseisiin sodassa miesten rinnalla (Alma 54:12,55:17Eter 15:15).

Tehtäväjakoa perheessä tai koko taloudessa - kaupankäynnissä, viljelykasvien istutuksessa, sadonkorjuussa ja eläinten hoidossa - ei ole nähtävissä. Uudisasuttamisen, maatalouden, kaupungistumisen, sodan, tuhoutumisen ja uudistumisen kiertokulku, samoin kuin erilaiset uskomusjärjestelmät, vaikuttivat varmasti perheen ja työn rakenteisiin.


Walter Rane: Abis ja kuningatar. Lähde: Book of Mormon Central KnoWhy 127

Mormonin kirjan naisia, ​​Sariaa, Abisia ja Isabelia, voidaan pitää paitsi historiallisina hahmoina myös - mainitussa järjestyksessä - vanhurskaan äidin, hurskaan palvelijan ja viehättävän mutta seksuaalisesti epäpuhtaan ulkopuolisen arkkityyppisinä hahmoina.

Saria oli nefiläisten ja lamanilaisten kansojen uskollinen äiti. Hän jätti mukavan, Jerusalemin lähellä sijainneen kodin Lehin ja heidän perheensä kanssa, kärsien sitten aavikko- ja valtamerimatkojen koettelemuksia, ja synnytti vielä kaksi poikaa erämaassa, Jaakobin ja Josefin, elämänsä myöhäisessä vaiheessa (1. Ne. 18: 7, 17-19). Hän syytteli Lehiä, kun hän ajatteli heidän poikiensa kuolleen, mutta vahvisti hänen kutsumuksensa ja Jumalan voiman, kun pojat palasivat vahingoittumattomina (1. Ne. 5: 2-8). Hän uhrasi Lehin kanssa kiitospäivänä. Hän oli kuuden pojan ja ainakin kahden tyttären äiti (2. Ne. 5: 6).

Abis, verrattoman uskon omaava lamanilainen käännynnäinen, kuningas Lamonin kuningattaren palvelija, tunnusti, että Jumalan voima oli vallannut kuninkaan, kuningattaren ja Ammonin, kun he kaatuivat maahan tajuttomana. Hän kokosi ihmisiä todistamaan tapahtumaa ja herätti kuningattaren kosketuksellaan, kun väkijoukon sekaannus johti kiistoihin. Monet uskoivat elvytetyn kuningataren todistuksiin, joka nosti sitten ylös kuninkaan, joka myös todisti Jeesuksesta (Alma 19: 16-36).

Isabel, Alma 2:n mukaan (Alma 39: 3-4), oli portto, joka varasti monien sydämet, myös Alman pojan Koriantonin, joka joksikin aikaa hylkäsi palvelutehtävänsä, lähtien hänen peräänsä (Alma 39: 3).

Kolme muuta nimettyä naista ovat raamatullisia hahmoja: Eeva (esim. 2. Ne. 2: 15-20 - vrt. useita viittauksia "ensimmäisiin vanhempiimme", esim. 2. Ne. 9: 9); Saara (2. Ne. 8: 2); sekä Maria, Jeesuksen äiti (esim. Moosia 3: 8). Eeva mainitaan Aadamin lankeemusopin selityksen yhteydessä ihmiskunnan pelastuksen edelläkävijäksi. Saara tunnistetaan kansojen uskolliseksi äidiksi. Mariaa kutsutaan "neitsyeksi, kaikkia muita neitsyitä kauniimmaksi ja ihanammaksi." (1. Ne. 11:15).


Steve Nethercott: Äiti ja soturi (Oikeita sankareita - julistesarja). Yksityiskohta. Lähde: Real Hero Studios.

Muita naisia ​​tunnetaan Mormonin kirjassa vain heidän yksittäisten tekojensa perusteella: Nefi 1:n vaimo, Ismaelin tytär, yritti pehmentää pahantahtoisia sydämiä kyynelillään (1. Ne. 7:1918:19); Ismaelin vaimo ja kolme heidän tyttäristään tukivat Nefiä (1. Ne. 7: 6); palvelijatar pakeni Moriantonin leiriltä, ​​kun tämä oli pahoinpidellyt häntä, varoittamaan Moroni 1:stä kapinallisen isäntänsä suunnitelmista (Alma 50: 30-31); Jaredin tytär käynnisti salajuonen saadakseen isänsä valtakunnan takaisin tämän haltuun viekoittelulla, väkivallalla ja petoksella (Eter 8-9); Moosia 2:n pojat käännyttivät kaksi lamanilaista kuningatarta (Alma 19: 29-3022: 19-24). Ehkä, kuten myös joissakin seemiläisissä kulttuureissa, muodollinen tai kohteliaampi tapa viitata naiseen ei ollut hänen etunimensä, vaan kuvaus hänen asemastaan perheessä, kuten "Jaredin tytär". Muita tällä tavoin nimettyjä ovat Ismaelin vaimo, Ismaelin tytär, Ismaelin vanhin tytär ja Soramin vaimo, Lehin tytär ja Nefin sisar, Lamonin tytär ja Koriantumrin uppiniskaiset tyttäret.

Naisten käyttäytymistä ja kohtelua pidettiin sosiaalisen ja hengellisen terveydentilan osoittimena. Monet viittaukset naisiin liittyvät heidän kärsimyksiinsä sodan aikana, vankeudessa ja vaikeuksissa. Nefi ja hänen veljensä mittasivat matkojensa koettelemuksia vaimojensa kärsimysten muodossa, vaikka Nefi painottaakin, että naiset tehtiin vahvoiksi kuin miehet, kun taas hänen veljensä kuvaavat vaimojensa kärsimyksiä pahemmiksi kuin kuolema (1.Ne 17: 1, 20). Jaakob asettaa jyrkästi miesten uskottomuuden vastakkain naisten siveyden kanssa (Jaakob 2-3) - moraalittomuutta kuvataan sekä perheen että yhteiskunnan romahtamisen kiihdyttäjänä. Kuolleiden sivilisaatioiden epäinhimillisyyttä ja rappeutumista kuvataan myös naisten kärsimysten kautta: lamanilaiset ruokkivat naisia ja lapsia näiden kuolleiden aviomiesten ja isien lihalla (Moro. 9: 8); nefiläisiä naisia uhrattiin epäjumalille (Morm. 4: 15, 21); nefiläiset raiskasivat vangiksi otettuja lamanilaisia naisia, kiduttivat heitä kuolemaan asti ja söivät sitten heidän lihaansa rohkeuden merkkinä (Moro. 9: 9-10).

Jody Livingston: Uhri epäjumalille. Lähde: Book of Mormon Central KnoWhy 229.

Suuri osa Mormonin kirjan naisia ​​koskevista kielikuvista on samansuuntaisia ​​Raamatun kanssa. Esimerkiksi Kristus vertaa parannuksen tehneiden kokoamista äitikanaan, joka kokoaa poikasensa siipiensä suojaan. Kuten Sananlaskuissa 3: 13-20, viisaus on naispuolista (Moosia 8:20), samoin kuin armo (Alma 42:24). Joskus naispuolista kuvakieltä sovelletaann Herraan, kuten silloin, kun lapsiaan imettävää äitä käytetään kuvaamaan Herraa lohduttamassa ja muistamassa liittolapsiaan (1. Ne 21:15).

Nainen on tietyssä mielessä Jumalan kansan kuva. Raamatun kuvaa Jumalasta aviomiehenä ja hänen kansastaan ​​vaimona jatketaan Mormonin kirjassa, lähinnä Jesajan kirjoitusten lainauksissa. Rappeutuneen Israelin kuvataan olevan vailla kunniallisia miehiä siinä mielessä, että he pitävät naisia ​​koristeellisina seksiobjekteina (2. Ne. 13: 16-26; Jes. 3: 16-26). Kun Jumalan kansa tulee uskottomaksi hänelle, sitä kutsutaan "kaiken maan huoraksi" (2. Ne. 10:16). Kun Herra kutsuu kansaansa parannukseen, hän kysyy retorisesti: "Olenko minä lähettänyt sinut pois ... Missä on teidän äitinne erokirja?" (2. Ne. 7: 1; Jes. 50: 1). Kielikuvia äidistä, joka on liian heikko hoitamaan lapsiaan ja niin viimeisillään raskaana olevasta naisesta, että hän ei pysty pakenemaan tuhoa, käytetään motivoimaan nefiläisiä parannukseen (Hel. 15: 1-2). Nainen, jonka lapset ovat kadonneet, on kuvana yksinäisyydestä ja hylättynä olemisesta (1. Ne. 21: 20-21). Niiden, jotka hyväksyvät "avioliiton" Herran kanssa, tulee kokea yhtä suurta iloa kuin hedelmätön nainen, josta tulee monen lapsen äiti ja Herra lohduttaakin kansaansa sanomalla: "Sillä sinun luojasi, sinun aviomiehesi, Herra Sebaot on hänen nimensä; ... Sillä pieneksi hetkeksi minä olen sinut hylännyt, mutta suurilla armoteoilla minä kokoan sinut." (3 Ne. 22:1, 5-8Jes. 54:1, 5-8).

Maria, Jeesuksen äiti. Lähde: Book of Mormon Central KnoWhy 13.
__________

Artikkelin kirjoittajat:

Donna Lee Bowen PhD, on valtiotieteen emeritaprofessori Brigham Youngin yliopistossa.

Camille S. Williams JD, on opettanut Bringham Youngin yliopistossa perheoikeutta ja kirjoittanut useita artikkeleita aiheesta. 
___________

Huom.: Tämän sivun kuvat ovat suomennoksen somisteena, ne eivät ole alkuperäisestä artikkelista.